Selamatkan Sabah! Hentikan Pendaftaran Lewat Sijil Kelahiran

Thursday 12 June 2014

Isu warga asing yang mendapat kerakyatan di Sabah sudah disuarakan sejak dulu lagi, namun sehingga kini tiada tindakan diambil oleh kerajaan UMNO.. Bila rakyat Sabah mahu Sabah dikeluarkan dari Persekutuan Malaysia, rakyat pula yang mahu dikenakan tindakan tegas.. Sebaliknya kerajaan dan menteri-menteri pengkhianat tidak pula dikenakan tindakan walaupun jenayah mereka berjaya dibuktikan..

Untuk mengelakan melapetaka menimpa kepada generasi akan datang daripada PATI yang mendapat Kad Pengenalan dan Kerayaktan Malaysia di Sabah, Kerajaan Negeri Sabah harus membentangkan usul di Dewan Undangan Negeri Sabah untuk mengarah Jabatan Pendaftaran Negara supaya menghentikan serta merta penerimaan permohonan Kad pengenalan menggunakan Pendaftaran Lewat Sijil Kelahiran dan memberi kuasa kepada Makhamah Anak Negeri untuk mempastikan bahawa mereka ada lah rakyat tulen Sabah.

Wakil-wakil rakyat Dewan Undangan Negeri Sabah, pastikan usul serupa ini di luluskan di Dewan Undangan Negeri pada sesi akan datang.

Pada masa ini, Kerajaan Negeri Sabah harus megarahkan semua Ketua Kampung di Sabah mengesan siapa lagi rakyat tulen Sabah belum mendapat Kad pengenalan dan beri had masa sampai hujung tahun ini untuk mendaftar.

Selamatkan Sabah!!


Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.