Rampasan Tanah di Keningau

Monday 30 June 2014

Lokasi jalan Sook - Tulid.. Tanah penduduk kampung dirampas, tanaman ditebang dan mereka dituduh sebagai penceroboh oleh Jabatan Tanah..

Inilah yang akan berlaku bila UMNO memerintah.. Orang Asal dituduh sebagai ancaman dan penceroboh sedangkan warga asing bebas berniaga, membuka penempatan, bercucuk tanam, menculik, merompak, membunuh, merogol dan sebagainya.. Manakala kroni-kroni UMNO pula terus mendapat keistimewaan dan kuasa seperti merampas tanah orang asal, memusnahkan hutan, menebang balak dan sebagainya tanpa perlu risau dikenakan tindakan undang-undang.. kenapa?? kerana semua dosa dan kesalahan yang dilakukan oleh UMNO dan kroni-kroni UMNO ini telah "dipindahkan" dan "ditanggung" oleh orang asal Sabah.. Warga asing yang sering melakukan pelbagai jenayah di Sabah, tapi yang dituduh sebagai ancaman adalah Orang Asal.. Kroni UMNO yang memusnahkan jutaan hektar tanah atas alasan perladangan, tapi yang dituduh sebagai penceroboh adalah Orang Asal yang bercucuk tanam secara kecil-kecilan ditanah warisan nenek moyang mereka.. Apa lagi perkataan yang sesuai untuk menggambarkan UMNO jika bukan CELAKA?

Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.