Hidupkan semula Sabah Border Scouts

Tuesday 17 June 2014

Insiden penculikan terbaru yang berlaku di Kunak adalah "alasan" paling kukuh untuk membubarkan ESSCOM yang hanya mampu mempamerkan peralatan "canggih" dan peruntukkan puluhan juta namun kegagalan 100% menjaga keselamatan Negara Sabah.. Malah lebih teruk dan pelik, apabila penculikan semakin kerap berlaku hanya selepas ESSCOM ditubuhkan.. Makin canggih aset pertahanan dan makin banyak dana dibelanjakan, makin kerap pula penculikan berlaku.. Jesteru, lebih baik "Sabah Border Scouts" dihidupkan semula dan hanya dianggotai oleh orang asal Sabah sebagaimana sejarah kegemilangannya satu ketika dahulu..

Sebenarnya peranan yang dimainkan oleh ESSCOM adalah peranan sama yang telah dipertanggungjawabkan kepada "Sabah Border Scouts". Menjaga persempadanan Negara Sabah... Tetapi unit ini telah dimansuhkan untuk mengelak Negara Sabah mempunyai kekuatan Ketenteraan kerana mereka secara tidak langsung merupakan barisan pertahanan negara Sabah. Begitu juga dengan Ranger Sarawak...

Tinaru Tokou Saya juga sokong Border Scout dihidupkan kembali dan ianya hanya dianggotai oleh pribumi atau penduduk asal sabah. Bangsa yang keturunan pti walaupun mereka sudah jadi warganegara tidak diambil untuk menganggotai pasukan ini kerana mereka ini boleh jadi pembelot kepada negara sabah.buktinya semasa krisis tanduo dulu ada golongan keturunan pti yg dah jadi warganegara membantu puak penceroboh kerana asal usul mereka atau nenek moyang mereka juga berasal dari sana.semangat kecintaan terhadap bangsa mereka masih pada negara asal mereka atau nenek moyang mereka.tidak mustahil jika mereka yg keturunan pti yg dah jadi warganegara ini diambil menganggotai border scout dan klu negara sabah berperang dgn negara jiran pasti ada dikalangan mereka yg jadi pembelot.

David Tion Perlu hidupkan "Sabah Border Scouts" dan anggotanya adalah dari etnik sabah yang suda berpengalaman dalam rela dan watania. Ada berani ka bawa ini issue di parlimen?

Clereey Syme Saya sokong 100% Sabah Border Scouts d hidup kan semula, baik untuk orang Sabah juga membukakan peluang pekerjaan juga.

Cicak Kepit Pintu asscom tu xda fungsi langsung..baik bubarkan saja,wujudkan semula sabah border scout,s'wak ranger,iban tracker..asscom pi sana prgi picnic sama pancing ikan saja,sambil makan cakoi!bazir duit rakyat saja,byr ransom lagi..

Jennifer Kiddy Aping ESSCOM bikin samak ja ni... makin mjd2 ni kes culik slapas durg ambik alih... jgn2 ada udang d sebalik mee guring basah ni taw... kan.. kan.. kan...

Michael Loo Memang mereka takut akan adanya kekuatan ketenteraan sendiri dari Negara Sabah dan Negara Sarawak!!! Sia berharap dan sangat mengharap agar kita dapat menjaga keselamatan NEGARA kita sendiri tanpa mengharapkan bantuan dari Malaya dan PATI!!!

Jaddy Macpherson lari topik sekejap,hehehe....Menteri Mentor dan pengasas Singapura iaitu Lee Kuan Yew telah mengeluarkan kenyataan suatu ketika dulu bahawa singapura tidak gentar dgn mana2 negara di dunia,bgaimana sebuah negara yg kecil,lbih kurang sebesar bahagian kuching klau lihat dlm peta boleh mengeluarkan knyataan sebegitu,sbbnya dia yakin dgn keupayaan dan teknologi serta kerjasama dgn ally partnernya,hehehe....moral of the story,klau sesebuah negara itu mempunyai mindset maju,ditambah teknologi termoden,biarpun sekecil manapun dan sedikit manapun pndduk,tidak akan ada negara2 lain berani mencabar,inikan pula menggugat keamananya,hehehe...

Gideon Gino I think "They" purposely aim to weaken and destabilized sabah defence and security so "they" can continue to have a grip on sabahan populations, politics and most importantly Sabahan resources. In the fake name of security and development. 
As long as "they're" here, things remains hopeless.


Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.