Mengapa BN Sabah tidak mencontohi Sarawak?

Thursday 5 June 2014

BN Sabah sukar mencontohi Sarawak kerana pemimpin-pemimpinnya sudah bertukar menjadi "kerbau Malaya", dan hidung mereka pula telah dicucuk oleh umno. Mereka tiada pilihan lain selain menurut arahan umno Malaya walau dimana jua hidung mereka ditarik..

KOTA KINABALU: Pemimpin Sabah patut ‘malu’ dengan jaminan yang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berikan kepada Sarawak berkaitan royalti minyak.

Adun Moyog, Terrence Siambun berkata pemimpin Sabah terutama sekali BN patut ‘malu’ kerana gagal menyuarakan hak mengenai royalti minyak dan gas.

“Saya tertarik mengapa mereka tidak mahu mengambil contoh mengenai apa yang rakan-rakan di Sarawak,

“Mereka sebenarnya tahu dengan baik bahawa undian 60-0 daripada DUN Sabah pasti akan memberikan kerajaan persekutuan tiada pilihan lain tetapi untuk mematuhi permintaan yang dibuat kedua-dua negeri Borneo.” katanya yang mengulas kenyataan Najib semasa Rumah Terbuka Gawai Dayak di Miri.

Beliau juga berkata rakyat Sabah tidak memahami mengapa Adun BN Sabah seolah-olah menjadi sangat tidak konsisten mengenai royalti minyak.

“Rakyat Sabah hanya mampu menyatakan kekecewaan mereka dalam laman sosial contohnya melalui halaman 1 Suara Sabah – yang membincangkan isu-isu utama di Sabah,

Halaman ’1 Suara Sabah’ kini mencatat 254,000 ‘Likes’.

Kepentingan politik

“Rakyat Sabah yang biasa ini tidak mempunyai kepentingan politik tetapi mereka semua sangat bangga dikenali sebagai rakyat Sabah yang mahukan yang terbaik untuk negeri mereka.

“Ini sangat bertentangan dengan Adun BN Sabah yang meletakkan kepentingan politik mereka (di dalam parti mereka) sebagai keutamaan dan bukannya apa yang benar-benar perkara untuk Sabah.

Sementara itu, Terrence berkata Pakatan Rakyat (PR) Sabah tidak mempunyai masalah mengenai siapa yang akan membentangkan usul untuk mengkaji semula royalti dalam Persidangan DUN Negeri yang akan datang.

Pelantikan wakil Sabah dalam Lembaga Pengarah Petronas dan penyertaan rakyat Sabah yang lebih luas di peringkat yang lebih tinggi dan pertengahan pengurusan di Petronas sangat penting, tegas Terrence.

“Rakyat Sabah tidak harus menyerah dan putus asa sekarang dengan semua kekecewaan yang mereka perlu bertahan sekarang. Tiada siapa pun yang pernah berkata bahawa perjuangan untuk Sabah adalah jalan yang mudah dan mendiang Karpal Singh telah mempertaruhkan semua hidupnya berjuang untuk apa yang dia percaya adalah benar.

“Dan jangan kita lupa bahawa isu utama di Sabah bukan sahaja terhad kepada royalti minyak tetapi juga kehadiran pendatang tanpa izin yang berskala besar melalui projek IC di Sabah.” katanya. - Free Malaysia Today

Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.