Kumpulan Malaysia Timur cuba bendung kemarahan untuk berpisah dari Malaysia

Tuesday 17 June 2014

jika Putrajaya masih tidak mahu mendengar, mereka bersedia untuk ke jalanan dan akhirnya mengadakan kempen untuk berpisah daripada Malaysia..

Semasa perlawanan bola sepak di sebuah stadium di Kuching, peminat pasukan negeri itu mengibarkan bendera negeri sebelum menyertai Malaysia iaitu bendera berjalur hitam dan merah serta mempunyai logo mahkota di bahagian tengah.

Sementara itu, banyak kenderaan di kawasan itu mempamerkan pelekat:"Sarawak untuk Sarawak”.

Menerusi satu kajian di internet yang dijalankan kepada warga Sabah menunjukkan 90% responden memilih untuk meninggalkan Malaysia sebagai penyelesaian kepada masalah negeri.

Seorang aktivis hak asasi dari Sabah berkata, jika perkara itu terus dibiarkan terutamanya kepada generasi muda, ia akan memudaratkan dan ribuan akan berhimpun di Putrajaya sebagaimana Bersih 2.0 untuk menuntut berpisah daripada Malaysia.

Jalumin Bayogoh daripada Yayasan Warisan Borneo menyedari hal ini dan seboleh mungkin mengelak perkara tersebut berlaku.

Tidak seperti perhimpunan yang mahukan pembaharuan sistem pilihan raya, desakan mahu Sabah dan Sarawak keluar daripada negara dikira sebagai pengkhianat dan melanggar undang-undang.

Daripada pergi ke jalan dan ditangkap, pihak yang berkenaan menyalurkan kemarahan mereka dengan mendesak Putrajaya menghormati Perjanjian Malaysia 1963.

“(Berpisah) itu pilihan terakhir. Kami cuba pendekatan lain dulu. Ramai antara kami yang mempunyai pasangan dari Malaysia Barat dan kami tidak mahu tinggalkan Malaysia.

“Kami hanya mahu apa yang dipersetujui semasa perjanjian Malaysia 1963 dipatuhi dan kami bersedia untuk bekerjasama dengan Putrajaya,” katanya.

Penjajahan 51 tahun

Dalam satu forum yang dijalankan minggu lalu, anak muda dari Borneo menggesa pihak yang masih bersabar berhenti berunding dengan Putrajaya dan mengadakan himpunan jalanan.

“Kenapa masih mahu berunding dengan kerajaan? Untuk apa? Kita seharusnya berarak ke Putrajaya,” kata salah seorang anak muda di forum tersebut.

Kemarahan untuk berpisah daripada Malaysia di media sosial tidak dapat dibendung lagi, kata ahli politik pembangkang, Datuk Dr Jeffrey Kitingan.

Beliau mendakwa, undian yang dijalankan di atas talian tiga bulan lalu merupakan perspektif baru melambangkan layanan kerajaan persekutuan kepada penduduk Malaysia Timur sejak 30 tahun lalu.

Pernah ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) lebih dua tahun pada awal 1990-an oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kerana membangkitkan isu pemisahan, Kitingan cuba meredakan keadaan itu.

“Saya tidak percaya responden mahu perpisahan itu terjadi. Namun kajian yang dijalankan melambangkan rasa putus harapan dan bagaimana Putrajaya tidak mendengar,” katanya.

Antara komen yang diutarakan berhubung keengganan Putrajaya menghormati perjanjian 1963 adalah:

* Putrajaya mengaut keuntungan petroleum tetapi Sabah dan Sarawak sukar mendapat peruntukan infrastruktur dengan ramai yang masih hidup dalam kemiskinan.

* Perkhidmatan awam dipenuhi kakitangan dari semenanjung dan bukannya Malaysia Timur sebagaimana dijanjikan dalam “Dasar Borneo”.

* Malaysia Timur mengawal imigresen tetapi Putrajaya menjalankan kempen pemberian kad pengenalan (IC) secara besar-besaran kepada warga asing di Sabah.

* Walaupun perjanjian tidak menyebut agama rasmi bagi Malaysia Timur, Putrajaya menjalankan Islamisasi di sekolah.

“Perasaan untuk berpisah dari situ namun kita harus redakannya,” kata Kitingan.

Kaedah lebih baik

Jalumin berkata, Putrajaya harus memberikan Sabah dan Sarawak peluang untuk menguruskan negeri mereka sendiri.

Bagi meneruskan cadangan itu, Jalumin berkata kumpulannya akan merangka memorandum selepas satu lagi forum di Sabah yang kemudiannya akan dihantar ke Putrajaya.

Katanya, kumpulannya juga merancang memfailkan saman kepada United Kingdom (UK) sebagaimana yang dilakukan Hindraf kerana gagal melaksanakan kandungan Perjanjian 1963.

“Tujuannya bagi menarik perhatian dunia terhadap kerajaan Malaysia,” katanya.

Kitingan berkata, mencorak perubahan melalui peti undi saja tidak mencukupi kerana Barisan Nasional (BN) yang berpengalaman dalam pilihan raya memanipulasi golongan miskin untuk meraih kemenangan.

Jalumin berkata, jika Putrajaya masih tidak mahu mendengar, mereka bersedia untuk ke jalanan dan akhirnya mengadakan kempen untuk berpisah daripada Malaysia.

“Namun belum sampai ke tahap itu. Masih ada cara lain untuk digunakan. Seboleh mungkin, kita mahu selamatkan Malaysia,” katanya. - Malaysian Insider

Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.