Bila Sabah/Sarawak mahu keluar, barulah mereka mengaku satu Malaysia

Monday 9 June 2014

Barulah mereka mengaku 'satu Malaysia'.. tapi bukankah sebelum ini mereka dididik untuk menganggap orang sabah dan sarawak adalah warga asing di Tanah Melayu (Malaysia)? bukankah NGO pro umno lebih suka jika bangsa bukan Melayu keluar dari Malaysia? kenapa meroyan bila ada kumpulan yang mahu 'mempermudahkan' perjuangan sesetengah pihak yang benci pada bangsa dan agama lain?

Orang-orang umno patut belajar dan fahami sejarah pembentukan Malaysia sebelum mengutuk gerakan membawa keluar Sabah/Sarawak dari persekutuan Malaysia.. Dan fahami juga nasib Sabah dan Sarawak sepanjang 51 tahun dijajah Malaya. Kenapa mudah sangat orang-orang Malaya mengambil tindakan terhadap pihak yang berpotensi 'merugikan' Malaya, sedangkan orang-orang Malaya (umno) yang menjahanamkan Sabah tidak pula dikenakan tindakan??

Kononnya 'jika ada perbezaan kita selesaikan', tapi mahukah kerajaan umno selesaikan masalah-masalah rakyat Sabah dan Sarawak?.. Bagaimana dengan kebanjiran warga asing dan projek IC? Bagaimana dengan status Sabah/Sarawak yang sepatutnya menjadi rakan kongsi sama taraf dengan Tanah Melayu (bukannya berstatus negeri ke-12 dan 13)? Bagaimana dengan royalti minyak dan gas? dan yang paling penting adalah mengenai Perjanjian Malaysia.. kenapa umno Malaya bakul-sampahkan perjanjian itu?

CommanderZainul Siela Mreka mula goyah... nyesal kemudian tiada gna... kesabaran kta sudah ke kemuncak stelah mreka membuli kta lebih dri 50thun...

Mohd Nsa Well Jangan takut dan jgn bimbang. Sesungguhnya niat yg baik pasti akan mendapat restu rakyat dan tuhan yg maha esa. Pemimpin seperti TS Adenan Satem perlu terus disokong. Gasak sehingga malaya sedar apa yg mereka telah buat selama ini.

Mohamad Nasir Hiraishin Fx Hahaha kecut telur sudah .. takut terbengkalai projek2 kt sana sbb tiada duit minyak lg mau cover cost.. malaysia sudah bangkrap maa.. rm600 bilion hutang tu.. the earlier we secede, the better so we dont have bear the huge debt created by their dumb politician

Michael Loo Keluar saja!! Pecah saja!! Buat apa kita bodoh sangat di dalam Malaysia sekiranya kita SS yg rugi?!!

Rāwk'ās Mūnkyy Sejak join Ma-Lie-Sia, sikap kemurungan ku semakin membuak-2.

Gee Henry Tau pula takut. Bah, selama ini kau orang selalu mencaci orang2 borneo kan. Nah, ini lah masanya untuk berpisah.

Jow Ventuz Budu juga itu puliz, kita bukan kumpulan tp rakyat negara ss.. Umno itu br kumpulan pg la siasat

Kuda Putih Perlu ka mok siasatan???? Udah2 la mok ambik hasil sarawak!!! Dah la menghina org2 sarawak miskin!!! Kenak panday takut sarawak kua dari malaysia???

Patrick Jay Kembalikan hak & status asal SS spt yg termaktub dlm MA...buku sejarah harus digubal semula...fakta yg sebenar jgn disembunyikan.....

Jephryson Negsenth Jephs Apabila kbenaran mulai teserlah, kebimbangan mula mnguasai mereka2 yg slama ini bgantung hidup pd SS.

Parah Dia NI Begagar biji diorang kalau ss keluar malaysia..hahaha..ada ku kesah..negara kami ba..bukan negara kamu..

Franklin Augustine buat apa malaya nak simpan sarawak..... bukan kah rakyat sarawak masyarakat miskin.... keluarkan lah NEGARA sarawak kalau berani....

Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.