Polis Kaji Dakwa Bapa Kanak-kanak Hilang Di Kota Kinabalu

Sunday 11 May 2014

Jika si bapa didakwa atas kecuaian sehingga mengakibatkan anaknya hilang, pihak berkuasa juga patut mendakwa kerajaan umno/BN atas kecuaian sehingga mengakibatkan Sabah dibanjiri warga asing dan warga Projek IC. Dan pihak polis juga patut didakwa atas kecuaian sehingga mengakibatkan jenayah berleluasa di Sabah..

KOTA KINABALU: Polis sedang mengkaji untuk mendakwa bapa kepada kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun yang dilarikan bersama kenderaan Hilux-Vigo yang ditinggalkan bapanya di sebuah stesen minyak di Kampung Air, di sini, awal pagi Jumaat lepas.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata pihaknya berkemungkinan akan menyiasat bapa kanak-kanak itu, Low Yee Shang, 31, di bawah Akta Kanak-Kanak kerana kecuaian meninggalkan anaknya di dalam kenderaan pacuan empat roda dengan enjin masih hidup.

"Kanak-kanak itu masih belum (dapat) dikesan dan saya mengarahkan pihak OCCI mengkaji siasatan.

"Mungkin mendakwa (si bapa) di bawah akta kanak-kanak atas kecuaiannya meninggalkan anak yang masih kecil dalam kenderaan dengan enjin hidup dan pergi ke tandas," katanya kepada pemberita di sini, Ahad.

Hamza berkata polis menjalankan 'Op Tutup' bagi menjejaki kanak-kanak itu di seluruh negeri termasuk di terminal bas dan laluan sempadan negeri Sarawak.

"Berdasarkan maklumat setakat ini tiada perkembangan terbaharu dan kita masih menjejaki kanak-kanak itu ke seluruh negeri," katanya.

Dalam kejadian pada kira-kira pukul 6 pagi itu, mangsa berpakaian t-shirt putih dan berseluar pendek difahamkan sedang lena tidur di dalam kenderaan berkenaan sebelum polis menemui kenderaan itu di Menara Jam, Bukit Bendera pada kira-kira pukul 9.30 pagi, Jumaat lepas.

Kes disiasat mengikut Seksyen 365 Kanun Keseksaan atas kesalahan mengurung dengan sulit atau dengan salah yang boleh dipenjara maksimum tujuh tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Orang awam yang mempunyai sebarang maklumat boleh menghubungi talian 088-529270, 088-529207 atau menghubungi pegawai penyiasat di talian 016-3572935.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.