ASFN ‘selar’ Jabatan Perhutanan Sabah

Wednesday 28 May 2014

Penanaman peralihan atau pertanian putaran tidak boleh dilihat sebagai satu daripada pemacu penebangan hutan.

KOTA KINABALU: Rizab hutan simpan tidak pernah berdepan ancaman dari ‘pencerobohan orang asal’ yang mengamalkan peralihan dan penanaman asas.

Jurucakap ASEAN Social Forestry Network Civil Society (ASFN), Joanna de Rozario berkata kenyataan Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah (JPS), Sam Mannan tidak tepat dan ‘melemahkan’.

“Kenyataan Sam Mannan bercanggah dengan konteks Forum kelima ASFN,

“Forum ASFN menyediakan satu saluran bagi wacana dan kata sepakat mengenai isu-isu pembentukan mata pencarian masyarakat, pembangunan perusahaan berasaskan, hak tenurial, pemuliharaan, mitigasi perubahan iklim dan penyesuaian keselamatan makanan dengan penekanan kepada perlindungan, kemasukan, dan memperkasakan orang asal dan komuniti hutan bergantung, wanita dan kumpulan lemah lain.” tegas beliau.

Sam Mannan dalam satu kenyataan berkata orang asal akan membawa kepada kehilangan lagi hutan dan mengurangkan pilihan ekonomi untuk masyarakat.

“Perkara ini bukanlah sesuatu yang baru dan Pengurusan Hutan Mampan (SFM) telah mengambil pelbagai langkah untuk melindungi hutan daripada kemusnahan lagi.

Sementara itu, jurucakap Pakatan Orang Asal SeAsia (AIPP), Chupinit Kesmanee berkata, “Penanaman peralihan atau pertanian putaran tidak boleh dilihat sebagai satu daripada pemacu penebangan hutan.

“Jika tanah itu dibiarkan kosong selama tujuh tahun atau lebih, pertanian berputar adalah kaedah yang berdaya maju dan mampan pertanian.

“Di samping itu, ia boleh memberikan kepelbagaian yang tinggi kepada kehidupan tumbuhan untuk mengukuhkan lagi keselamatan makanan dan pemuliharaan biodiversiti. Asli Karen dalam Hua Hin Lad utara Thailand yang berkembang lebih daripada 100 jenis tumbuh-tumbuhan dijinakkan dan 90 daripada mereka datang dari bidang peralihan penanaman.” tegas beliau.

Orang asli Karen di Utara Thailand adalah sebilangan besar orang asal di Asia yang mengamalkan kehidupan tradisional dan mampan melalui sistem kehidupan melalui penanaman swidden atau pertanian putaran.

Ahli-ahli sains di seluruh dunia telah mengkaji dan mengesahkan bahawa ‘putar’ adalah merupakan sebahagian daripada hutan tropika landskap dan kritikal kepada pemuliharaan biodiversiti di semua hutan tropika yang masih besar dunia: Amazon, Borneo dan Afrika Tengah.

Joanna berkata ia adalah penting untuk menggunakan peluang-peluang yang disediakan oleh ASFN untuk dialog mengenai mata pencarian orang asal.

“Isu-isu pemuliharaan sebagai saluran untuk menjelaskan salah faham tentang peralihan dan untuk melihat sistem pertanian tradisional memandangkan landskap yang lebih besar termasuk masyarakat dan sistem perhutanan serta agro-hutan,

“Kita perlu memaksimumkan peluang-peluang ini supaya dilakukan dengan baik untuk memupuk persefahaman yang lebih baik, penghargaan dan kerjasama dalam mempromosikan perhutanan sosial di rantau ini.” katanya. - FMT Borneo Plus

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.