MH370: Australia yakin boleh temui serpihan pesawat

Wednesday 9 April 2014

MH370, Australia, Kotak Hitam
Kapal respons kecemasan daripada kapal pertahanan Australia Ocean Shield dalam pencarian serpihan di Lautan Hindi untuk pesawat Malaysia Airlines MH370 semalam. Dua lagi isyarat dikesan kapal pencari Australia hari ini. – Gambar Reuters

Kapal pencari Australia menerima dua lagi isyarat dalam pencarian pesawat MH370 yang hilang dan pihak pencari yakin boleh menemui serpihan kapal ini dalam sehari dua ini, lapor AFP hari ini.

Koordinator pencarian ini, Ketua Marshal Udara (B) Angus Houston mengumumkan penemuan maklumat baru ini.

CNN pula melaporkan, kapal Ocean Shield mengesan isyarat itu yang sejajar dengan penentuan tempat pesawat itu - kedua-duanya pada Selasa, kata Houston. 

Sehingga kini kapal itu telah mengesan empat isyarat dari kawasan yang luas itu: dua Sabtu lepas dan dua lagi pada Selasa.

"Saya yakin kita mencari di kawasan yang betul tetapi kita perlu mengenalpasti gambar serpihan sebelum kita boleh sahkan dengan yakin ini adalah tempat terakhir MH370," kata Houston seperti yang dilaporkan oleh CNN. 

Bagaimanapun, kata Houston: "Saya tidak akan sahkan apa-apa sehingga sesaorang melihat sendiri serpihan."

Hari ini adalah hari ke 33 pencarian pesawat MH370 itu yang hilang dari radar pada 8 Mac dengan membawa 239 di atasnya.

"Kita perlu kekalkan keyakinan dan bertanggungjawab," kata Kaptan Mark M. Matthews dari Navy Amerika Syarikat, memberitahu CNN. "Kerana kita tidak mahu memberikan harapan palsu."

Mereka berjuang mengejar masa kerana bateri perakam pesawat hanya disahkan untuk 30 hari sahaja.

Kotak yang disimpan di ekor pesawat, ia direka bentuk untuk menyampaikan isyarat, signal yang kuat sebaik sahaja menyentuh air.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.