Sarawak lebih baik dari Sabah kerana tiada dominasi umno

Monday 28 April 2014

Perbezaan di antara Sabah dan Sarawak adalah Sarawak masih boleh mengekalkan kawalan negerinya..


KUCHING: Rakyat Sarawak perlu belajar daripada pengalaman pahit Sabah yang tidak lagi mempunyai kawalan di negeri Sabah kerana dominasi Umno.

Pengerusi STAR Sabah Datuk Dr Jeffrey Kitingan berkata tidak seperti Sabah, Sarawak masih mempunyai hak untuk menentukan siapa yang mengawal negeri ini.

“Perbezaan di antara Sabah dan Sarawak adalah anda masih boleh mengekalkan kawalan negeri anda,” kata beliau dalam ucap tama beliau di ‘Forum : Perjanjian Malaysia 1963 – Past, Present & Masa Depan ‘ yang diadakan Hotel Grand Continental.

Jeffrey juga melahirkan rasa kagum beliau untuk bekas ketua menteri (kini Yang di- Pertua Negeri) Tan Sri Abdul Taib Mahmud di mana telah meninggalkan sebuah ‘mesej yang sangat berkuasa’ untuk rakyat Sarawak sebelum penyerahan tugasnya kepada penggantinya Tan Sri Adenan Satem.

“Dalam perutusannya, beliau menegaskan kepada rakyat untuk memelihara kepentingan Sarawak dalam Malaysia dan tidak membenarkan Umno untuk datang ke negeri ini.

Jeffrey berkata walaupun Sabah mempunyai sumber bumi yang banyak, mereka masih merupakan negeri termiskin.

“Menurut kajian oleh Bank Dunia di Washington, Sabah merupakan negeri paling miskin di Malaysia dan untuk tempoh yang agak lama berada dalam piawaan terbabit kerana usaha-usaha semasa dalam membasmi kemiskinan masih lambat.

“Ini ironi kerana Sabah sebenarnya negeri yang sangat kaya. Kita mempunyai minyak dan gas seperti Sarawak walaupun kini Sarawak menghasilkan lebih pada masa ini.”

Forum terbabit dianjurkan oleh Persatuan Sarawak untuk Aspirasi Rakyat (SAPA) dan Borneo Heritage Foundation of Sabah (BHF).

Forum itu juga menyaksikan Presiden Parti Maju Sabah dan bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Yong Teck Lee, Timbalan Presiden PBDS Baru Patrick Uren serta peguam hak asasi manusia dan aktivis, Waythamoorthy Ponnusamy antara panel penceramah.

Terdahulu pada sidang akhbar, Jeffrey yang juga Presiden BHF menjelaskan bahawa forum itu telah dianjurkan dengan tujuan untuk menyediakan suasana perbincangan terbuka dan ikhlas.

“Tidak ada rasa takut kerana jika kita tidak dibenarkan untuk membincangkan pandangan kita mengenai Perjanjian Malaysia maka kita tidak akan dapat menyelesaikan apa jua perbezaan pendapat yang kita ada,” tegas beliau dan mencadangkan Sarawak untuk bekerja sama dengan Sabah dalam menangani perkara itu.

“Sarawak perlu sedar untuk menggunakan ruang yang ada kerana negeri ini masih dibawah parti tempatan walaupun dalam BN, mereka masih boleh membuat keputusan sendiri berbanding Sabah dimana dikawal penuh oleh UMNO,” ujar beliau

Sambutan dari orang ramai juga menggalakkan dan dewan dipenuhi sekitar 200 orang.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.