Pilihan terbaik untuk Borneo ialah autonomi

Wednesday 30 April 2014

Autonomi dalam konteks kita bukan tentang isu pemisahan selagi kita masih berpegang kepada Perlembagaan Negara..

KUCHING: Pilihan untuk Sabah dan Sarawak pada masa akan datang ialah sama ada berpegang kepada sistem politik semasa, autonomi penuh atau menarik diri dari Malaysia.

Pengarah Institut Progresif Analisis Dasar Awam, Amde Sidik (gambar) berkata pilihan yang terbaik untuk Borneo ialah mereka perlu menjadi negeri autonomi.

“Istilah autonomi ini terdapat salah faham oleh banyak pihak dan ramai ahli politik tidak dapat menyatakan apa yang bermakna kepada mereka apatah lagi rakyat lazimnya,

“Autonomi dalam konteks kita bukan tentang isu pemisahan selagi kita masih berpegang kepada Perlembagaan Negara walaupun autonomi mempunyai konotasi yang sering digunakan oleh orang-orang dalam pergerakan banyak gerakan pemisah,

“Autonomi boleh bermakna banyak perkara kepada orang yang berbeza di pelbagai peringkat.” katanya mengulas lanjut mengenai usaha membawa Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia.

Beliau berkata sehingga mereka memahami apa yang dimaksudkan, barulah mereka berasa selesa untuk duduk bersama.

“Ini kerana rakyat Malaysia sudah terlalu biasa hidup paksaan dan ugutan walaupun menjadi politik neutral adalah hampir seburuk pembangkang,

Menurut Amde, ini adalah masa yang sesuai untuk Sabah dan Sarawak menuntut mengkaji semula Perjanjian Malaysia 1963.

`Tidak diberi hak sepenuhnya’

“Mengkaji semula perjanjian dan perkiraan adalah asas apa yang kita panggil autonomi, kerana kita (Borneo) tidak diberikan hak yang sepenuhnya.

“Selama lebih daripada 50 tahun yang lalu, Borneo tidak pernah benar-benar mempunyai autonomi sebenar. Ia tidak menghairankan kini ramai rakyat khususnya di Sarawak sedang bercakap tentang Perjanjian Malaysia 1963 sementara kumpulan lain di Sarawak sedang bercakap mengenai referendum.

“Saya rasa ia lebih mudah untuk pergi untuk autonomi, sebagai contoh antara isu, Borneonisasi iaitu pekerjaan dan penyertaan lebih ramai warga Borneo dalam sektor awam,” lanjut beliau yang juga merupakan Timbalan Presiden SAPP.

Beliau juga berkata Perdana Menteri telah membuat pengisytiharan mengangkat undang-undang Darurat pada 24 November 2011 dan ini merupakan isyarat untuk mengkaji semula undang-undang.

“Dengan hak di bawah peruntukan Perkara 150 ( 7 ) Perlembagaan Persekutuan semua undang-undang yang telah dibuat dalam tempoh kecemasan menjadi tidak sah dan tidak sah sekali ditarik balik.” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.