Hentikan pembinaan empangan dan cari alternatif lain

Friday 25 April 2014

Kawasan cadangan tapak empangan tersebut mempunyai khazanah alam yang tidak dapat dibeli dengan 2.8 billion JIKA DIMUSNAHKAN.


Berkenaan empangan Kaiduan.

KOS membina empangan Kaiduan, dianggarkan bernilai 2.8 billion (awal tahun 2000), kalau dibelanjakan 1 bilion untuk membaiki sistem pengairan di daerah berkenaan adalah lebih efisien daripada membina sebuah empangan yang akan merosakkan alam sekitar yang tidak dapat dibeli dengan wang.

1 billion pula untuk membaiki/meyelengara/menambah baik sistem pendawaian elektrik di daerah terlibat adalah lebih berbaloi.

Ini akan mewujudkan banyak peluang pekerjaan dengan mewujudkan banyak Pakej Kontrak membaiki sistem pengairan & menambah baik sistem pendawaian elektrik. (Kontraktor semua kelas akan berpeluang.)

Kawasan cadangan tapak empangan tersebut mempunyai khazanah alam yang tidak dapat dibeli dengan 2.8 billion JIKA DIMUSNAHKAN.

Jadi adalah lebih baik cadangan pembinaan empangan tersebut dibatalkan, & cari alternatif yang lain, supaya tidak menganggu ekosistem semulajadi di Sabah.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.