S’bah dan S’wak perlu dikecualikan dari GST

Sunday, 4 May 2014

Harga barangan di Borneo adalah dua kali ganda lebih mahal dari Semenanjung, manakala gaji minimum pula adalah yang paling minimum iaitu RM800 berbanding RM900 di Semenanjung..


KUCHING: Sabah dan Sarawak perlu dikecualikan dari pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan pada 1 April tahun depan.

Jurucakap STAR Sarawak, Zulfaqar Sa’adi berkata rakyat Sabah dan Sarawak berdepan dengan polisi kabotaj yang membebankan mereka selama ini.

Harga barangan di Borneo adalah dua kali lebih mahal dari Semenanjung dan dengan gaji minimum yang berada pada paras RM800 sahaja menimbulkan persoalan dan bukannya jawapan.

“Adakah Kerajaan Persekutuan melihat keadaan Sarawak dan Sabah di bawah polisi kabotaj yang melumpuhkan apabila mereka mahu mengenakan rakyat dengan GST?

“Adakah kerajaan Sarawak dan Sabah telah melihat ke dalamnya? Sebaliknya, jika kerajaan BN-persekutuan gagal melihat ia, kerajaan Sarawak dan Sabah mesti mempunyai keberanian untuk memansuhkan dasar kabotaj untuk Sabah dan Sarawak.” katanya mengulas lanjut mengenai kesan GST terhadap Borneo.

Polisi Kabotaj yang berusia 30 tahun ini jelas melumpuhkan Sabah dan Sarawak sejak diperkenalkan oleh Kerajaan Persekutuan pada tahun 1980.

Polisi terbabit juga adalah usaha mengintegrasikan semua undang-undang maritim Malaysia dibawah kementerian Pengangkutan.

Menurut peserta industri, mereka berkata dasar terbabit telah mendiskriminasi dan menyusahkan Borneo selama 30 tahun dan pelaksanaan GST memburukkan lagi masa depan mereka.

Zulfaqar menambah di bawah polisi terbabit, hanya kapal Malaysia yang ditandai sahaja dibenarkan untuk mengangkut barangan tempatan diperbuat di Semenanjung ke Sabah dan Sarawak.

“Ini bermakna hanya satu segmen kecil, mungkin kurang dari 200 kontena setiap bulan, boleh datang ke setiap negeri Borneo.

“Dasar Kabotaj melumpuhkan bukan sahaja meningkatkan kos hidup rakyat Sarawak Sabah tetapi menyesakkan ekonomi Sabah dan Sarawak dan membuat Borneo destinasi pelaburan yang tidak kompetitif,

“Ia juga mengurangkan ruang pekerjaan untuk golongan belia memaksa mereka berhijrah ke negeri lain.” tegas beliau.

Beliau juga menambah jika Borneonisasi seperti yang dijanjikan semasa pembentukan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963 merupakan pendustaan yang besar dilakukan ke atas warga Borneo.

Sementara itu, Presiden Persekutuan Pengilang-pengilang Sabah (FSM), Datuk Wong Khien Thau dalam satu kenyataan berkata kerajaan persekutuan telah bersetuju pada tahun 2009 untuk meliberalisasikan dasar kabotaj untuk kargo pindah sektor kapal kontena antara Sepanggar, Bintulu, Kuching dan Tanjung Pelepas dan sebaliknya.

“Liberalisasi terpilih” akan membenarkan kapal asing untuk menjalankan sektor kargo ini antara tanpa memerlukan lesen perkapalan dalam negeri.

Tetapi pelaksanaan skala penuh daripada liberalisasi tidak pernah berlaku.

Kerajaan berjanji untuk meliberalisasikan dasar kabotaj pada tahun 2009 tetapi ia tidak pernah dilakukan.

“Liberalisasi penuh” untuk dasar kabotaj menurut Zulfaqar akan memberikan pengimport dan pengeksport di Sabah dan Sarawak peluang untuk menikmati tambang rendah akibat persaingan dalam sektor pengangkutan perkapalan.

“Jika Perdana Menteri serius dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan’, beliau perlu segera memansuhkan dasar Kabotaj. Tidak ada dua hala dengannya. Ini adalah hasrat rakyat,” lanjut beliau.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) berusaha meningkatkan lagi pendapatan negara kerana GST bakal menyumbang kutipan cukai sebanyak RM27 billion untuk menampung hutang negara yang telah meningkat dengan ketara.

Bank Dunia dalam satu kertas bertajuk ‘Value Added Taxation: Mechanism, Design and Policy Issues’ mengakui bahawa VAT (GST) bersifat regresif dengan menyatakan bahawa percubaan untuk mengurangkan melalui pengecualian dan sifar kadar telah terbukti tidak berkesan.

Rakyat boleh memahami keperluan untuk meningkatkan pendapatan untuk menampung hutang negara, ujar Zulfaqar.

“Walau bagaimanapun, cukai dan membebankan rakyat harus dielakkan kerana ada alternatif lain yang boleh digunakan untuk meningkatkan hasil dan mengurangkan pembaziran akibat salah urus mereka sendiri,” katanya.

“Ia seharusnya berada di dalam gambaran yang lebih besar seperti Sabah dan Sarawak, kedua-duanya dengan kekayaan dan kekayaan, telah dirompak dan kini merupakan negeri yang paling miskin,

“Sebelum Sarawak bersetuju untuk membentuk Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, pendapatan Sarawak telah meningkat berbanding perbelanjaan dan hutang hampir tidak wujud semasa zaman penjajahan British pada tahun 1946-1963.” lanjut beliau.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.