‘Sarawak for Sarawakians’ bukan emosional

Friday 9 May 2014

Semangat nasionalisme Sarawak dapat membawa kembali kedudukan Sarawak dalam Persekutuan..

KUCHING: Kesedaran politik dan hak untuk bersuara serta demokrasi perlu dipertahankan di seluruh Sarawak tanpa mengira fahaman politik.

Pendapat yang dinyatakan bukan satu jenayah sebaliknya akan membantu dalam mendidik rakyat Sarawak mengenai hak mereka yang sewajarnya.

Jurucakap STAR Sarawak, Zulfaqar Sa’adi berkata kesedaran politik ialah di mana rakyat Sarawak menjadi lebih rasional dan terbuka dalam isu berkaitan dengan keadaan Sarawak di dalam Persekutuan Malaysia.

“Rakyat Sarawak sebenarnya telah menjadi pemangkin dalam menolak kerajaan Sarawak, parti-parti politik termasuk pembangkang dan badan bukan kerajaan (NGO) untuk menjadi berani dalam menolak agenda tertentu untuk kepentingan Sarawak,

“Tanpa sokongan daripada rakyat Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud yang menunggang gelombang ‘Sarawak for Sarawakians’ tidak akan berada di tempat Gabenor dengan mudah,

“Kerajaan Persekutuan mempunyai niat untuk campur tangan secara tersembunyi atau terbuka dalam pelantikan Gabenor dan Ketua Menteri,” kata beliau yang mengulas komen Professor Jeniri Amir yang mengatakan rakyat Sarawak terlalu emosional mengenai semangat nasionalisme.

Beliau juga menambah satu contoh kesedaran politik yang berdasarkan fakta sejarah mengenai Ketua Menteri Sarawak yang pertama iaitu Stephen Kalong Ningkan yang digulingkan secara halus oleh Kerajaan Persekutuan yang ketika itu diterajui oleh Tunku Abdul Rahman.

Professor Jeniri dalam satu kenyataan di FMT berkata bahawa rakyat Sarawak tidak perlu terlalu emosional dalam menyuarakan hak mereka dan menambah segala masalah yang berlaku perlu dibincangkan.

Kita hidup dalam zaman perkongsian maklumat, tegas Zulfaqar.

“Jangan memandang ringan suara anak muda Sarawak,

“Dalam tangan mereka, bukan sahaja maklumat yang dipintal dibentangkan pada media yang dikawal di Malaysia, tetapi orang-orang ini sudah ada di dalam tangan mereka, dokumen-dokumen mendedahkan laporan pada akhir Empayar British, dokumen-dokumen yang berkaitan dengan pembentukan Malaysia itu sendiri,

“Mereka juga memperoleh keratan akhbar lalu, rekod sejarah, buku-buku, pendapat peguam dan banyak lagi jenis maklumat yang berbeza pada masa lalu.” tambah beliau.

‘Sarawak for Sarawakians’ tidak sulit untuk difahami, ia bukan bersifat perkauman seperti yang digambarkan oleh orang-orang tertentu, dan tidak adalah pemusnah kepada sesiapa pun, tegas Zulfaqar.
Ia telah membawa lonjakan nasionalisme Sarawak dan kebanggaan untuk rakyat Sarawak hidup dalam Persekutuan Malaysia.

Zulfaqar turut mempersoalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang pernah membuat kenyataan terhadap rakyat Sarawak yang berdepan dengan banjir Disember tahun lepas untuk berdoa dan minta pertolongan Tuhan.

“Begitu banyak kebimbangan ahli politik apabila Najib menyerahkan kepada Tuhan untuk rakyat Sarawak untuk mendapatkan bantuan dan perlindungan.

“Ia adalah sesuai untuk rakyat Sarawak untuk meminta Tuhan bantuan tetapi kita sebagai manusia tidak boleh berbuat apa-apa? Dalam kes ini mudah, Najib memilih untuk memberi bantuan yang hanya berlaku apabila Semenanjung berdepan banjir,

“Malaysia mengamalkan konsep persekutuan. Ya, tetapi persekutuan bagaimana? Persekutuan di mana Sarawak dan Sabah telah diturunkan kepada status sebagai negeri ke 12 dan 13 Malaysia?

“Di manakah status rakan kongsi yang sama dalam Perjanjian Malaysia di mana Malaysia persekutuan sebenarnya sebuah persekutuan dua-peringkat yang bersetuju bahawa persekutuan yang lebih besar terdiri daripada Sarawak, Sabah dan Tanah Melayu?

Sebelum pembentukan Malaysia pada 1963, banyak kesulitan dan masalah berbangkit seperti gerakan anti Malaysia yang pernah menjadi isu hangat di Sarawak.

Sementara itu, dalam tinjauan di laman sosial rata-rata penduduk Sarawak terguris dengan kenyataan Jeniri.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.