Sam Mannan bangkitkan kemarahan orang asal Sabah

Tuesday 27 May 2014

Aktiviti pertanian pindah randah sudah diamalkan ratusan tahun dulu di Sabah.. dan sehingga kedatangan British, tidak pernah timbul hutan di Sabah terancam.. tapi yang peliknya, hanya selepas umno masuk dan Musa Aman jadi ketua menteri Sabah, barulah timbul isu hutan Sabah terancam.. jadi, siapa yang mengancam hutan di sabah sebenarnya? kerajaan Musa Aman atau orang asal?..

Tuduh jangan sembarang tuduh.. Jika bukan bantahan orang asal dan aktivis alam sekitar, sudah lama hutan di Sabah pupus oleh ketamakan Musa Aman yang kemudiannya disokong oleh Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah, Sam Mannan. Sepatutnya pengarah JPS jelaskan bagaimana hutan di Sabah terancam hanya selepas Musa Aman memegang jawatan Ketua Menteri Sabah, bukannya menuding jari terhadap orang asal yang menjalankan aktiviti pertanian sejak turun temurun untuk menyara kehidupan..

Jm Mat's besok kmi dri kg.sayap kota belud (akn mnghantar wakil) jumpa gan Pengarah JPS berkaitan kmi (pnduduk kmpung) d tuduh menceroboh kwsn hutan simpan taman2 sabah ,, sdngkn nenek moyang kmi tnggl d kwsn ini sblm pnjajahan british lg.. ( pnduduk yg pling awl menetap d kg kmi yg dpt dibuktikan dgn jelas adalah lahir pada tahun 01.09.1903) .. malangnya kmi dtuduh pula menceroboh..

Peter C Galish Kenapa tidak persoalkan beribu ribu hektar tanah yang dijadikan ladang kelapa sawit yang kebanyakannya dikuasai oleh syarikat dri semenanjung? Dan saya percaya kebanyakan tanah tersebut ada yang termasuk dalam hutan simpanan..

Bangkatan Mogunsamang she is a strong women... patut itu JPS p pantau 'hutan simpan dorg d ldu yg byk pilak tinggal... signboard hutan simpn tp msuk dlm perkampungan pilak yg nda pndai ckap mlayu pn...nda pla d usir..org asal yg bertapak lma pla yg salah...

Nemesius Nezzs Galish Dia cb menyembunyikn kegagalan JPS mengawal pembalakan haram akibat rasuah dgn cb 'mengkambinghitamkan' penduduk asal...Adakah data yg menunjukkn keluasan hutan yg dimusnahkn akibat aktiviti pindah randah ni....?..

Boysblackdragon Kubie Jangan heran masa2 sekarang orang2 sabah sendiri susah mw dapat geran tanah padahal sudah duduk di tanah tersebut sejak turun temurun..... Tapi bila ada org2 dari semananjung yg datang memohon tanah tersebut terus dapat geran.... orang asal kita pula terpinga2 jadi siapa yg harus kita persalahkan?..

Max Gom Banyak tanah di beri kepada pendatang haram dan di jadikan perkampungan mereka. Orang sendiri mau di halau.

Esther Anne Org tempatan yg dirampas tanah adat dan dijadikan hutan simpan di tuduh ancaman dan penceroboh. PTi yg semakin mengganas berleluasa d negara Sabah pula berkeliaran dgn penuh kegembiraan ..

Ahmad Masnin Abdullah itu org sudah tinggal sana hutan sebelum wujud sistem hutan simpan ba...jadi siapa yg menceroboh sebenarnya.....siapa yg menzalimi sebenarnya. sbg contoh, perkampoungan sekitar trusmadi sudah wujud sebelum merdeka...sekarang ni dorang masih duduk sana utk pertahankan hak asasi mereka. tiba2 jabatan perhutanan pigi sukat itu kawasan guna heli @ buat garis2 dipelan atas meja ja.. terus dorang umum kawasan tu sbg rezab mereka..dorang x telitipun samada kawasan tu ada orang tinggal ka tiada...

Christ Stann Rasanya Jannie Lasimbang akan di'target' oleh pihak2 berkaitan pada masa2 akan datang.. Tapi kalau mau adil, harap2 press keluarkan future statement yang adil dari kedua2 pihak.. Ko dingar dia, ko dingar juga yang satu kio... Happy Kaamatan ... 

Enus'z Henry Persoalanya kenapa orang asal masih mengamalkan cara hidup berpindah randah? Sebab tidak ada pembangunan, terpinggir, tidak ada akses kemudahan, keciciran pelajaran, so salah siapa

Jamiah JM Thewive Org apa tu si samanan? Ni adalah muslihat mereka mahu merampas tanah org asli Sabah. Di kawasan lahad dato, tawau dan sandakan semua pti yg duduk. Kenapa tidak dipertikaikan ladang kelapa sawit mereka yg beratus ekar di sana?

Ahmad Masnin Abdullah cuba korang p lawat2 itu hutan simpan trusmadi..alasan mo tanam semula hutan tapi sebenarnya kawasan tersebut sekarang ni dekat sudah mo gundul sebab diambil kayu balak....

Sabah Report mentaliti orang2 umno memang sentiasa menganggap orang asal Sabah adalah ancaman bagi mereka.. sebab itulah mereka berusaha meminoritikan orang asal Sabah..

Sabah Sarawak Want Their Rights Back @ SSKM [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.