PM minoriti: Samanlah setiap seorang daripada kami

Sunday 18 May 2014

Sejak bila pula Umno memiliki kapasiti moral yang tinggi dan kredibiliti kepimpinan yang bersih? Sejak bila pula Umno pernah mengambil berat pada bangsa lain? Sejak bila wahai PM minoriti?

Wahai perdana menteri (PM) kerajaan minoriti, terbaca berita betapa dengan angkuhnya kau dan parti regim kau mengancam hak kebebasan bersuara rakyat dengan menyaman Malaysiakini hanya kerana keegooan kau enggan menerima pandangan rakyat marhaen. Sudahlah menindas kami dengan cukai GST yang memiskinkan kami, kini hak kebebasan bersuara pun kau ragut daripada kami.

Bukankah dakwaan komen daripada tujuh pembaca dalam artikel berkaitan isu krisis Terengganu dalam Malaysiakini yang menggambarkan Umno sebagai parti politik tidak berintegriti, rasis, tidak mengambil berat pada bangsa lain, tidak mempunyai moral yang baik serta tidak berkaliber itu hakikatnya satu gambaran realiti? Sejak bila pula Umno memiliki kapasiti moral yang tinggi dan kredibiliti kepimpinan yang bersih? Sejak bila pula Umno pernah mengambil berat pada bangsa lain? Sejak bila wahai PM minoriti?

Ketika Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dan Perkasa menggugut mereka yang bukan Islam, menghina setiap anak bangsa bukan Islam dan waktu itu ke manakah hilangnya Umno yang kononnya mengambil berat pada bangsa lain? Menyorok seperti pengecut atau bersekongkol dengan puak pelampau ini?

Jika benar kau mahu lenyapkan bicara rakyat semata-mata untuk memastikan legasi pemerintahan regim kau terus berkuasa maka harus aku nyatakan di sini inilah percaturan politik kau yang amat dungu dan mengesahkan betapa rendahnya tahap pemikiran para penasihat PM minoriti ini! 

Seorang PM seharusnya memiliki karektor yang boleh ditegur dan dikritik malah harus bersedia berdialog, berdebat, berwacana dengan rakyat marhaen. Katakan kepada kami wahai PM minoriti, apa pernah berdialog dengan rakyat marhaen? Apa pernah berdebat dengan pemimpin pembangkang? Semuanya tidak pernah tetapi mahu menyaman? Kamu ini bagaimana sebenarnya?

Kami, setiap anak bangsa Malaysia yang seharusnya memfailkan tuntutan saman ke atas Umno dan kuncu-kuncu Umno iaitu Isma dan Perkasa serta Utusan Malaysia yang saban hari menabur fitnah lalu mengapi-apikan sentimen perkauman demi survival politik. Kelakar, PM minoriti mahu berbicara tentang integriti sedangkan integriti Utusan Malaysia pun belum mampu dipertahankan!

Jika masih mahu teruskan agenda untuk menyaman media, harus ditegaskan regim kau juga seharusnya menyaman Facebook memandangkan agar sukar untuk mencari satu komen yang positif di laman Facebook PM minoriti ini. Ada berani?

Jika itupun belum cukup bagus, samanlah saya tetapi jangan anggap saya akan tunduk pada seorang diktator!

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.