Berapa gaji anda? Cukup?

Thursday 7 November 2013

Oleh Izmil Amri

SOAL gaji adalah sensitif bagi sesetengah orang. Saya kenal seorang teman yang suka bertanya ‘berapa gaji kau?’ kepada orang yang baru ia kenali. Kami semua rasa nak tumbuk beliau kadang-kadang. Namun meski sensitif, kita semua suka bertanya soalan ini. Kita sentiasa mahu tahu bagaimana orang lain mandiri dalam keadaan ekonomi sedia ada.

Tahun sudah saya ada menulis mengenai kisah kawan kepada bapa saudara saya yang sering bertanya berapa gajinya si Perdana Menteri. Tulisan itu boleh dibaca . Tahun ini saya mahu tanya secara terus terang, berapa gaji anda? Cukup tak?

Soalan ini wajar ditanya kerana ada orang yang gajinya sebulan tak habis makan tujuh keturunan. Ini akan saya cerita panjang sekejap lagi.

Jadi adakah anda merasakan bahawa gaji yang anda terima sekarang mencukupi? Cuba renungkan seketika, sambil mengambil kira perbelanjaan harian, bulanan, perkara rencam dan perbelanjaan tak semena-mena seperti pistol mainan yang anak anda meraung-raung minta di kedai semalam.

Beberapa hari lalu ada tersebar keratan akhbar surat seorang pelajar sekolah rendah yang mengadu keluarganya kian tidak mampu menanggung belanja hariannya yang terpaksa membawa hampir sepuluh ringgit sehari untuk makan pada waktu rehat dan sebelum kelas tambahan tengah hari.

Saya masih ingat pada zaman saya sekolah rendah dulu, duit belanja waktu rehat hanya sekeping syiling satu ringgit. 20 sen untuk segelas air soya, 30 sen untuk jajan dan 50 sen untuk mee goreng. Kadang-kadang tak selera makan mee goreng, simpan masuk tabung. Sekeping syiling satu ringgit inilah yang masuk ke poket baju sekolah saya dulu.

Ternyata satu ringgit hari ini kalau dibawa ke sekolah hanya boleh beli air. Mujur tak kena GST. 

Umat yang dizalimi

Dalam keadaan subsidi gula ditarik balik beberapa ketika sebelum rakyat Malaysia meraikan Deepavali; kita pastinya akan rasa bahawa pemerintah daripada kalangan Barisan Nasional (BN) ini adalah golongan manusia tidak berhati perut. Subsidi gula yang dinikmati semua, termasuk golongan miskin dan berpendapatan rendah ditarik balik, tetapi subsidi bahan api untuk pengeluar tenaga kaya raya tidak pula diusik.

Maka mudahnya di Malaysia ini, yang kaya selalunya akan bertambah kaya; terutama sekali apabila berkawan dengan pemerintah. Lalu yang miskin pula terus papa kedana.

Khutbah Jumaat pun sudah justeru jadi ruang propaganda pemerintah untuk mengabsahkan kerjanya mencukai rakyat jelata; termasuk yang miskin tak punya duit tabung ini. Mujur duit tabung masjid tak dikenakan GST.

Teks khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggesa umat Islam supaya menyokong tindakan kerajaan mencukai semua lapisan masyarakat, dengan alasan bahawa pemerintah sedang berusaha memperteguh ekonomi ummah serta ‘membela dan mengangkat martabat ummah’.

Martabat ummah, tidak akan terangkat selagi mana pemerintahnya gigih merompak komisyen dan melakukan rasuah sekerap ia bernafas. Martabat ummah juga tidak mungkin akan meninggi selagi pemerintah membazirkan duit rakyat jelata yang diamanahkan kepadanya. Martabat ummah juga tidak akan ke mana-mana selagi ummah ditipu saban hari melalui akhbar kawalan kerajaan dan mimbar masjid kerajaan.

Martabat ummah yang kini tertekan dengan kocek yang sentiasa kering dan dompet yang sentiasa nipis ini tidak akan terlihat selagi mana ia kekal miskin dan dirompak apa sahaja kekayaannya itu melalui percukaian dengan kadar tinggi pada saat gaji sebulannya juga belum tentu cukup untuk beri makan anak isteri.

Yang membela polisi zalim kerajaan ini daripada mimbar masjid harus malu dengan diri sendiri. 
 
Yang kaya bertambah kaya

Berbalik kepada soalan saya mengenai gaji anda semua. Seperti yang kata tadi, saya pertanyakan hal ini kepada tuan puan sekalian kerana ada antara kita ini yang gajinya satu bulan sudah boleh beli kereta, tunai.

Minggu sudah Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming mendedahkan di Dewan Rakyat betapa mewahnya pendapatan bulanan bos agensi kerajaan, yang ada daripadanya bukan sahaja menerima bayaran daripada kerajaan malah mendapat bayaran lain.

Antara lain, berdasarkan jawapan Parlimen yang diberi kepada beliau, kita diberitahu bahawa Pengarah Pengurusan Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) dibayar RM49,000 sebulan. Gaji tahunan, elaun dan bonus Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Agensi Inovasi Malaysia pula adalah sebanyak RM830,500. Sebulan gajinya kira-kira RM69,000.

Kerja satu bulan sudah boleh beli Proton Preve, cash!

Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pula dibayar gaji tahunan sebanyak RM480,000, sebulan gajinya RM40,000. Separuh gajinya sama dengan lebih kurang satu pinjaman penuh PTPTN untuk sarjana muda bidang sains sosial.

Ketua Pegawai Eksekutif TalentCorp pula menerima gaji bulanan sebanyak RM30,000 dan elaun bulanan kereta sebanyak RM5,000. Saya pula ada perjanjian sewa beli dengan bank untuk kereta murah yang saya harus bayar RM500 setiap bulan.

Bukan itu sahaja, Mohamad Emir Mavani Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures adalah Pengarah di kedua-dua FGV dan PEMANDU yang berada di bawah Jabatan Perdana Menteri. Beliau juga disenaraikan sebagai CEO Malaysian Petroleum Resource Corporation (juga di bawah Jabatan Perdana Menteri).

Fuhhh.. Dan kita disuruh ubah cara hidup. Daripada makan mee segera berkuah, sekarang pepaklah begitu sahaja, jimat air panas. Syukurlah Malaysia masih aman.

2 comments:

  1. untung la bawak singgit gi skolah. saya bwk 50sen je. sampai la skolah menengah. bapak bukan org senag, mak x bekerja. so, pandai2 la nak bejimat. mmg xde simpan duit dlm tabung sbb belanja cukup2 je. skrg keje gaji laki bini x sampai pon 5k. anak dah 3, nak skolah, nak makan, nak itu ini..sebagai mak bapak tentu nak sediakan keperluan anak. kiranya skrg ni bekerja hanya utk teruskan hidup je. nak menyimpan utk masa depan dah jadi hampir mustahil. kuar rumah je duit pon kuar jugak dari poket. pegi keje confirm nak kena isi petrol. di kl, 1 hari x cukup kalau isi rm10 utk pegi balik keje. belom ngadap jem lagi...yg xde rumah, blom beli rumah..silap2 sampai bila2 pon dok menyewa ngan orang sebab harga rumah makin lama makin mahal. nak kata apa? cukup ke sekadar redha je??

    ReplyDelete
  2. TAK CUKUP.. rakyat kebulur, menteri dan kroni2nya pula semakin kaya-raya..

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.