Orang Sabah dan Orang Sarawak

Thursday 28 November 2013

Saya hairan mengapa timbalan menteri dalam negeri memberi amaran bahawa perbincangan mengenai 20 dan 18 perkara adalah treasonous. Orang yang bercakap mengenai penilaian semula mengenai butiran perjanjian Malaysia hanya mahukan semakan keatas butiran2 tersebut-Tidak ada sesiapa pun yang bercakap mengenai secession dari Malaysia. penilaian dan semakan ini perlu kerana butiran dalam perjanjian tersebut tidak terlaksana. Mustahil Wan Junaidi tidak boleh distinguish perkara ini.

Jika tidak kerana kematian Tun Dr Ismail yang dijadualkan mengetuai jawatankuasa penilaian perlaksanaan perjanjian tersebut, mungkin banyak perkara sudah diselesaikan. Kita semua tahu Tun Dr Ismail adalah seorang yang berprinsip dan tidak akan berkompromi mengenai janji. Apatah lagi menggunakan butiran Sabah dan Sarawak sebagai bahan poilitik dan political bargaining chip.

Jika bercakap hendak buat apa? Tangkap dibawah PCA? Jika demikian tangkap lah ahli parlimen yang bercakap mengenai hal demikian. YBM ahli parlimen Gua Musang memberi suatu syarahan mengenai ketidaklasanaan perkara 20 keatas Sabah dan 18 perkara untuk Sarawak. Bahkan Tengku Razaleigh memberitahu bahawa suatu jawatankuasa tertinggi yang diketuai oleh Tun Dr Ismail suatu masa sudah bersiap untuk menilai perlaksanaan 20 point dan 18 point.

Apa Wan Junaidi hendak buat keatas Tengku Razaleigh? Timbalan Menteri ini telah menunjukkan bahawa dia seorang yang paling intolerant dalam parliament dan bersangkaan hanya pandangan nya sahaja yang betul. Sukalah saya nyatan kepada Wan Junaidi, lawyer macam dia, is a dime a dozen. Lawyer pun banyak gred2 nya.

Sayang Tun Dr Ismail meninggal dunia sebelum sempat melihat perjanjian Malaysia dengan Sabah dan Sarawak diimplementasi sepenuhnya. Pemimpin2 semenanjung berikutnya, hanya berminat untuk mengekalkan Sabah dan Sarawak bawah kawalan mereka. Sarawak bernasib baik sebab tidak membenarkan UMNO masuk kesana.

Di Parlimen saya suduk bersebelahan YB Dorrel Leiking. Dia seorang bumiputera Sabah yang sungguh passionate mengenai Sabah dan Malaysia. ketika ramai ahli PKR Sabah keluar untuk menyertai BN, saya yakin, Dorrel Leiking tidak akan berganjak. He is a leadership material dan saya tidak akan terkejut suatu hari nanti dia boleh jadi ketua menteri Sabah. Dorrel Leiking adalah Bumiputera bukan? Takkan UMNO mahu menentang seorang Bumiputera jadi KM Sabah?

Musa Aman would love to get his hands on a quality material like Dorrel Leiking.

Pagi tadi kami bercakap mengenai pablisiti dan ribut yang Najib bikin terhadap kemasukan beberapa orang ketua cabang PKR. Najib sendiri meluangkan masa dan waktu menerima dan meraikan 11 orang ketua bahagian PKR yang keluar. What does that tell you? It tells us that Najib attaches great importance on the PKR turncoats. Kita mesti membaca kesediaan PM meraikan riffraff 11 orang ini sebagai tindakan desperate Najib. Dia tahu kedudukan PM nya bergantung kepada sokongan 22 MP Sabah dan 25 MP Sarawak. Dia akan melakukan apa sahaja untuk menunjukkan bahawa dia mengawal keadaan.

Tapi ada MP yang keluar? Kedudukan sebagai kerajaan federal bergantung kepada kerusi MP. Apa yang berlaku dalam negeri Sabah tidak ada bearing kepada kedudukan kerajaan Federal. Tapi apa jadi jika 8 MP Sabah yang bukan UMNO yang terdiri dari kaum KDM bergabung dengan 11 MP Sarawak yang bukan PBB? Ertinya Najib kehilangan 19 kerusi dan tinggal 114 kerusi. Kerajaan nya akan goyang. Jika ada MP UMNO dari Sabah pula keluar bagaimana? Katalah 5 dari 14 MP UMNO Sabah? Itu tanda hari kiamat untuk Najib dan UMNO.

Jadi tidak payah cakap mengenai keluar dari Malaysia. yang Sabah dan Sarawak perlu lakukan ialah keluar dari BN. jika 8 MP Sabah yang bukan UMNO dan 5 MP UMNO keluar, sudah mencukupi.

Bila ini berlaku, PKR yang keluar sekarang akan menangis air mata darah. Mereka akan mencari Dorrel Leiking 24 jam.

Kenapa mahu keluar BN? supaya rakyat Sabah boleh merundingi semua terma2 fedah berada dalam Malaysia. kenapa keluar BN? simply you cant do business anymore with BN leadership.

saya tidak pernah dengar barang sekali pun, ada percakapan mahu keluar dari Malaysia lahir dari Dorrel Leiking. kita mesti jelas mengenai perkara ini. Tapi dia sungguh passionate mengenai hak2 pribumi Sabah terutama hak2 yang di peruntukkan dalam 20 perkara apabila Borneo Utara menandatangani ketika menjadi sebuah negeri dalam Malaysia.

saya pernah menyatakan kepada beliau, ketika Malaysia diujudkan, bukankah perjanjian dibuat antara SemenanjungTanah Melayu ketika itu sebagai suatu entity dengan Singapura, Sabah dan Sarawak sebagai suatu entity dipihak lain? Ertinya, bukankah ini menandakan bahawa Sabah, Sarawak dan Singapura sama taraf dengan keseluruhan Semenanjung? Sabah and Sarawak are equal to Malaya as a whole dan oleh kerana itu, berhak diiktirak sebagai entity yang berdaulat. Penghormatan kepada Sabah dan Sarawak mesti dalam bentuk penghormatan kepada sebuah negara lain. Dan bila dengan memasuki Malaysia, mereka mengorbankan status kedaulatan sebagai sebuah negara, dari segi spirit perjanjian Malaysia, penghormatan seumpama demikian mesti dikekalkan.

Maka apabila satu dari anggota perjanjian tersebut yakni Singapura keluar Malaysia, apakah satus perjanjian Malaysia? tidakkah maknanya, perjanjian tersebut batal dan Sabah dan Sarawak mesti memasuki satu perjanjian baru? oleh kerana saya bukan peguam dan malas pula melakukan research mengenai point ini- saya tidak mahu menghuraikan nya lebih lanjut.

Tapi menegnai point berikut saya mahu huraikan. Perkara 20 antara Sabah dan Malaya memperuntukkan beberapa hak yang mesti dilaksanakan dan dibenarkan. Sehingga hari ini, banyak dari perkara tersebut masih tidak dilaksanakan. Ini menimbulkan keresahan dan kemarahan rakyat Sabah terutama golongan Bumiputera majority.

Saya bekali kali menyatakan kepada MP Dorrel Leiking, bahawa saya tidak faham UMNO. Kalau disini, UMNO memperjyangkan Bumiputeraism nya, maka secara lojik apa yang diperjuangkan oleh pribumi Sabah sepatutnya difahami dan disimpati oleh puak2 UMNO. Sepatunya mereka menyokong tuntutan Bumpitera Sabah. UMNO sepatutnya menjadi golongan pertama dan terdepan sekali menyokong aspirasi rakyat pibumi Sabah.

Kecuali ini: kecualilah Bumiputeraism itu sebetulnya hanya relevan dan sahih kalau ianya Bumiputeraism Melayu sahaja. Bukan bumiputera Melayu, tidak diterima.

Saya hairan dengan rakyat Sabah dan Sarawak- sekian lama diperlakukan sebagai budak suruhan, peon dan tambi- tertunduk tunduk meminta sedekah dari tuan UMNO dari Semenanjung masih mahu berdakapan dengan UMNO? Dimanakah self respect dan self worth bumiputera Sabah? Masuk Malaysia sejak 1963 masih terkapai kapai meminta sedekah kerajaan melaksanakan 20 perkara? Borneonization? Royalty minyak? Sarawak dengan 18 perkara nya. keadaan diSarawak nampaknya lebih baik sebab UMNO dan penyakit political VD nya tidak masuk Sarawak. Kalau tidak hancur Sarawak.

Sudah sampai masa untuk ambil tindakan sendiri- tinggalkan UMNO dan BN dan berunding terma baru sebagai negeri berdaulat dalam Malaysia. jangan tinggalkan Malaysia, tinggalkan UMNO dan BN.

sakmongkol AK47

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.