Sabahan hadapi kecelaruan identiti angkara ketuanan Melayu UMNO

Tuesday 1 July 2014

"Gereja enggan mengahwinkan kami kerana jelas dinyatakan bahawa saya seorang Islam Melayu pada kad pengenalan saya,"

Salenah Binti Nonong, seorang wanita kaum Dusun berusia pertengahan empat puluhan, dilahirkan dalam sebuah keluarga Katolik yang warak. Salenah dan adik-beradik beliau sentiasa mengamalkan upacara-upacara agama Katolik.

Masalah yang dihadapi keluarga ini dikongsi dengan beribu-ribu yang lain, iaitu mereka dikenalpasti sebagai rakyat Malaysia Melayu Islam.

Rakyat Sabah dibahagikan kepada 32 kumpulan etnik, di mana 28 dari mereka adalah Bumiputera, ataupun orang asal.

Walaubagaimana pun hari ini, ribuan warga Sabah bukan Islam didaftarkan sebagai beragama 'Islam', seperti yang tercatat dalam kad pengenalan mereka.

Timbalan ketua PKR Sabah, Christina Liew memberikan teori bahawa orang-orang ini dianggap sebagai orang Islam oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) disebabkan nama ‘bin’ atau ‘binti’ dalam nama-nama mereka.

Liew berkata, ramai penduduk Sabah mempunyai nama-nama yang berbunyi Islam walaupun pada hakikatnya mereka tidak menganut agama itu dan tidak mengamalkannya. Tetapi kerajaan hanya membuat keputusan sendiri dan tidak menyiasat, dan ini telah membawa segunung komplikasi bagi rakyat Sabah.

Ini adalah dilema utama di Sabah dan Sarawak, di mana ramai orang asal dan tempatan mempunyai nama-nama "bin" dan "binti". JPN dengan mudah menyatakan mereka sebagai orang Islam walaupun ramai daripada mereka adalah orang Kristian.

Sophia James yang memiliki MyKad yang mencatatkan "Melayu/Bumiputera" berkata bahawa "kesilapan" ini (yang seolah-olah diambil ringan pihak berkuasa) menyukarkan beliau untuk berkahwin.

"Gereja enggan mengahwinkan kami kerana jelas dinyatakan bahawa saya seorang Islam Melayu pada kad pengenalan saya," Sophia menjelaskan masalah beliau.

Ini benar kerana adik penulis sendiri terpaksa berkahwin di Florida kerana memiliki masalah yang sama.

Saya yang dilabelkan sebagai Melayu Islam sendiri – walaupun tidak memiliki darah Melayu – dan datang dari keluarga Katolik, saya juga menghadapi ketidaktentuan identiti yang sama seperti rakan-rakan warga Sabah saya yang lain, yang telah "diMelayukan" di dalam sistem.

Walaupun naib presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Herbert Timbun Lagadan menyatakan bahawa tiada apa yang boleh dilakukan untuk menukar status kaum dan agama seseorang dari segi undang-undang, nampaknya ia seperti boleh dilakukan.

JPN juga memberi jaminan bahawa mereka yang terjejas boleh mengubah data dalam MyKad mereka dengan syarat mereka mendapat kebenaran dari Mahkamah Syariah, namun mereka yang menjadi mangsa ditendang dari satu jabatan ke jabatan yang lain tanpa ada apa-apa penyelesaian, disebabkan hakikat bahawa orang-orang ini tidak dijumpai dalam senarai mualaf (kerana mereka tidak pernah menukar agama kepada Islam).

Sementara itu, setiausaha agung NECF Sam Ang menasihati penganut Kristian yang menghadapi kebimbangan ini untuk menukar status agama mereka dalam MyKad kepada "Kristian" secepat mungkin, dan untuk terus mengusahakannya sehingga pertukaran dapat dilakukan.

Beliau menggariskannya, "Ini adalah penting kerana ia akan memainkan peranan utama ke arah mendapatkan statistik yang tepat, yang penting apabila kita menyokong isu-isu berkenaan Gereja Malaysia, dan juga untuk mengelakkan komplikasi yang tidak perlu, salah faham dan isu-isu melibatkan jabatan agama Islam."

Adalah mudah bagi mereka yang tidak terlibat untuk memberi ulasan atau penghakiman, tetapi bagi ramai mangsa termasuk Salenah dan penulis, sebagai tambahan kepada terpaksa bersembunyi sewaktu bulan puasa, ramai dari kami takut bahawa akan ada lebih banyak komplikasi apabila ada ahli keluarga yang meninggal dunia.

Kerana selain daripada ancaman pihak berkuasa mengambil mayat kami dan mengebumikan kami dengan upacara Islam, gereja dan masyarakat kami juga boleh menolak hak kami untuk dikebumikan bersama-sama dengan keluarga dan orang yang tersayang.

Umat ​​Islam di Malaysia sering menyeru rasa hormat dan bertolak ansur di kalangan rakyat, memberitahu mereka supaya menerima budaya dan agama yang unik.

Namun orang bukan Islam dipaksa terus bersabar dengan penindasan yang dilakukan majoriti, dan akhirnya "diislamkan" secara tanpa rela untuk kemudahan badan-badan tertentu, manakala rakyat Sabah terpaksa hidup dengan kecelaruan identiti. - The Ant Daily

Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.