Apa kata JPN: Ibubapa bukan warganegara, tapi anak warganegara

Friday, 4 July 2014

APA KATA JABATAN PENDAFTARAN NEGARA?..... Bandingkan maklumat yang diberi oleh JPN (dalam satu kes lain) dengan maklumat yang terdapat dalam kes di sini. Kesimpulannya terletak pada budi bicara anda sendiri..

SOALAN: Nak tanya mngenai permohonan mykad. Saya kini berusia 20 tahun. Menetap di Malaysia. Tetapi saya belum mempunyai mykad dan sampai hari ini saya masih menggunakan Sijil Lahir. Segala pentadbiran sekolah saya sehingga ke Tingkatan 6 hanya menggunakan Sijil Lahir.

Bapa saya pemegang mykad tetapi ibu saya tidak memiliki mykad sebab ibu saya warga Indonesia yang sudah menetap selama lebih 20 tahun di Sabah. Saya lahir di Hospital Keningau Sabah pada tahun 1991. 

Saya cuba memohon mykad tetapi saya takut kerana dalam Sijil Lahir saya itu nama bapa saya tidak sama dengan nama yang tertera dalam mykad dia. Apa yang perlu saya lakukan untuk memohon mykad? Adakah saya layak untuk memohon walaupun ibu saya tidak mempunyai mykad? Mohon balas.

JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Taraf kewarganegaraan adalah ditentukan berdasarkan taraf kewarganegaraan ibu dan bapa yang telah direkodkan semasa kelahiran tuan berlaku. Sekiranya nama bapa tidak dimasukkan ke dalam Sijil Lahir, taraf kewarganegaraan anak akan ditentukan oleh taraf kewarganegaraan ibu. JPN tidak mengeluarkan apa-apa dokumen bagi warga asing. Sekian harap maklum.

SOALAN: Jadi sekarang ni saya bukan warganegara? Sebab semasa saya lahir bapa saya belum memiliki mykad. Hanya selepas 23 tahun kemudian baru lah bapa saya memperolehi mykad dari JPN.

JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Berdasarkan keterangan yang telah diberikan, tuan adalah bukan warganegara Malaysia.

Memegang sijil lahir bukan bermakna seseorang itu adalah warganegara Malaysia. Sijil Kelahiran hanya dikeluarkan sebagai bukti kelahirannya berlaku di Malaysia. Taraf kewarganegaraan adalah ditentukan berdasarkan taraf kewarganegaraan ibu dan bapa dalam sijil kelahiran tersebut.

SOALAN: Jadi apa yang perlu saya lakukan untuk mendapat kewarganegaraan? Sia-sia lah saya belajar sehingga ke Tingkatan 6 kalau saya bukan rakyat Malaysia.

JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Setiap kelahiran yang berlaku di Malaysia hendaklah didaftarkan tanpa mengira taraf Warganegara ibu atau bapa orang itu. Namun begitu, apabila seseorang itu lahir di Malaysia dan memiliki Sijil Kelahiran negara ini, ianya tidak bererti orang itu akan mendapat taraf Warganegara Malaysia. 

Taraf kewarganegaraan seseorang itu adalah berdasarkan kepada taraf kewarganegaraan ibubapa kandung orang itu semasa kelahiran tersebut berlaku serta taraf perkahwinan ibubapanya mengikut peruntukan undang-undang yang berkuatkuasa di Malaysia. 

Bagi seseorang warganegara asing yang berhasrat untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan Malaysia perlu memenuhi syarat-syarat kelayakan sepertimana yang telah ditetapkan di dalam Bahagian 3, Perlembagaan Persekutuan. 

Secara amnya, mestilah telah bermastautin di Malaysia untuk tempoh yang tertentu, berkelakuan baik dan mempunyai pengetahuan dalam Bahasa Melayu. 

Bermastautin di Malaysia untuk tempoh yang tertentu, bermaksud seseorang itu perlu terlebih dahulu bermastautin tetap di Malaysia bagi tempoh yang semuanya berjumlah tidak kurang daripada sepuluh tahun dalam masa dua belas tahun sebelum sahaja tarikh permohonan itu di buat iaitu genap 12 tahun dari tarikh cop bujur di Permit Masuk yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia sepertimana yang dinyatakan dalam peruntukan di bawah Perkara 19(3) Perlembagaan Persekutuan. 

Lain-lain syarat dan prosidur permohonan, tuan boleh dapatkan maklumat terperinci dengan melayari laman web rasmi JPN (DISINI).

Dimaklumkan juga bahawa memenuhi syarat-syarat tersebut adalah hanya bagi melayakkan permohonan taraf Kewarganegaraan tuan dibuat. Ianya bukanlah bermakna permohonan tersebut mesti diluluskan kerana taraf kewarganegaraan adalah merupakan anugerah tertinggi Kerajaan Malaysia dan ianya bukanlah hak yang mesti diperolehi oleh seseorang yang memohon Warganegara.

SOALAN: Bagaimana pula jika saya memegang Sijil Kelahiran bukan warganegara adakah anak saya juga memegang Sijil Kelahiran bukan warganegara?

JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Taraf kewarganegaraan anak adalah berdasarkan taraf kewarganegaraan ibu dan bapa semasa kelahiran terseut berlaku. Sekirannya tuan atau isteri tuan adalah warganegara semasa kelahiran anak tuan berlaku, maka anak tuan adalah warganegara.

SOALAN: Saya memegang Sijil Kelahiran Bukan Warganegara adakah saya boleh terus menetap di Malaysia ataupun memohon sebarang status kewarganegaraan kerana orang tua saya sudah bercerai. Ibu saya telah kembali ke negara asalnya sejak saya kecil lagi dan saya tidak mahu menjadi orang asing di Malaysia. Ayah saya adalah warganegara malaysia tapi malangnya saya tidak tahu di mana dia berada. Kini saya berumur 20an dan saya sentiasa dalam ketakutan ditangkap oleh pihak berkuasa.

JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Sudah dijawab di atas.

SOALAN: Permasalahannya sekarang saya sebatang kara dan saya ingin terus menetap di Malaysia secara sah dan memiliki dokumen yang sah kerana dengan memegang Sijil Kelahiran Berwarna Pink itu bukan tiket saya untuk terus menetap di sini dan saya bakal berkahwin dengan seorang wanita berstatus Warganegara. Adakah dia boleh menjamin saya?

JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Untuk makluman tuan, warga asing (lelaki) yang berkahwin dengan dengan warga Malaysia (perempuan) tiada kelayakkan memohon taraf kewarganegaraan. Tuan hendaklah memohon passport negara asal tuan (negara asal ibu) dan masuk ke Malaysia menggunakan dokumen perjalanan negara tersebut. Selepas itu baru, tuan layak mohon taraf penduduk tetap. Harap maklum.

SOALAN: Bagaimana pula kalau saya seorang perempuan dan saya langsung tidak tahu berbahasa Filipino adakah saya perlu juga kembali ke negara ibu saya untuk mendapatkan passport?

JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Bagi warga asing yang berhasrat untuk bermastautin di Malaysia, hendaklah memegang dokumen perjalanan negara asal terlebih dahulu sebelum masuk ke Malaysia.

Di dalam satu kenyataan akhbar tahun 2013:

Pemberian sijil lahir kepada anak warga asing yang lahir di Sabah bukan pengesahan sebagai warganegara, kata Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Pendafataran Negara (JPN) Sabah Jainisah Mohd Noor. "Ramai yang menganggap anak warga asing yang memiliki sijil lahir JPN mendapat taraf warganegara secara automatik. Sebenarnya, ini tidak tepat. Sijil lahir yang diberikan sebenarnya tidak mengiktiraf anak warga asing sebagai warganegara. Tetapi sijil itu hanya sebagai akuan anak tersebut dilahirkan di negara ini."


Sabah Sarawak Want Their Rights Back [Petition Background / Sign Petition]

253 comments:

  1. "Secara amnya, mestilah telah bermastautin di Malaysia untuk tempoh yang tertentu, berkelakuan baik dan mempunyai pengetahuan dalam Bahasa Melayu.

    Bermastautin di Malaysia untuk tempoh yang tertentu, bermaksud seseorang itu perlu terlebih dahulu bermastautin tetap di Malaysia bagi tempoh yang semuanya berjumlah tidak kurang daripada sepuluh tahun dalam masa dua belas tahun sebelum sahaja tarikh permohonan itu di buat iaitu genap 12 tahun dari tarikh cop bujur di Permit Masuk yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia sepertimana yang dinyatakan dalam peruntukan di bawah Perkara 19(3) Perlembagaan Persekutuan." - JPN

    Jadi orang yang lahir di Sabah dab sudah berumur lebih dari 12 tahun (sudah menetap lebih dari 10 tahun di Sabah) belum layak dapat kewarganegaraan???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bermastautin di Malaysia untuk tempoh yang tertentu, bermaksud seseorang itu perlu terlebih dahulu bermastautin tetap di Malaysia bagi tempoh yang semuanya berjumlah tidak kurang daripada sepuluh tahun dalam masa dua belas tahun sebelum sahaja tarikh permohonan itu di buat iaitu GENAP 12 TAHUN dari TARIKH COP BUJUR di PERMIT MASUK yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia sepertimana yang dinyatakan dalam peruntukan di bawah Perkara 19(3) Perlembagaan Persekutuan." - JPN

      Apa yang saya faham, walaupun sudah menetap di Malaysia 100 tahun sekali pun, seandainya tiada Permit Masuk, ia tidak dikira. JPN hanya akan kira kelayakan kewarganegaraan daripada permit yang dikeluarkan oleh Jabatan Imegresen Malaysia sahaja.

      Delete
  2. Assalamualaikum merujuk diatas , suami/Isteri yang warganegara , jaminan syarikat ataupun jaminan penjaga yang berwarganegara malaysia menjamin pemohon selama 12 tahun? Walaupun ayah si pemohon telah mendapat warganegara malaysia adakah tidak dapat membantu pemohon tersebut untuk mendapat taraf kewarganegaraan malaysia dengan adanya dokumen lengkap seperti sijil kelahiran dan ada sijil - sijil sekolah serta surat - surat sokongan dari ketua kampung menandakan pemohon tersebut telah lama menetap di sabah dan lahir di sabah, adakah pemohon tersebut tidak mendapat kewarganegara walaupun adiknya tersebut telah mendapat warganegara malaysia disebabkan sewaktu lahir adiknya ayah pemohon tersebut telah memilik peduduk tetap tetapi pemohon tersebut sewaktu lahir, ayahnya tersebut memegang penduduk sementara. Adakah si pemohon yang telah berumur 21 tahun keatas perlu ikut prosider memohon passport luar negara dan dijamin seperti Bermastautin di Malaysia untuk tempoh yang tertentu, bermaksud seseorang itu perlu terlebih dahulu bermastautin tetap di Malaysia bagi tempoh yang semuanya berjumlah tidak kurang daripada sepuluh tahun dalam masa dua belas tahun sebelum sahaja tarikh permohonan itu di buat iaitu genap 12 tahun dari tarikh cop bujur di Permit Masuk yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia sepertimana yang dinyatakan dalam peruntukan di bawah Perkara 19(3) Perlembagaan Persekutuan." Sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,
      Saya dilahirkan dimlaysia,lelaki,
      Soalan,,jiklau saya ingin berkahwin dengan org yg bukan warga negara ,tetapi ade sijil kelahiran dimlysia,,jadi ape yg harus saya buat untuk sah kan perkawinan,dan ape dokumen yg saya perlukan,supaya dia menjadi isteri yg sah disisi agama ,dan disi undang undang,,mohon jawab pertanyaan saya,harap maaf

      Delete
    2. Tolong jawab ,sesiapa yg boleh bantu,trima kasih

      Delete
    3. Tolong jawab ,sesiapa yg boleh bantu,trima kasih

      Delete
    4. Assalamualaikum,
      Saya dilahirkan dimlaysia,lelaki,
      Soalan,,jiklau saya ingin berkahwin dengan org yg bukan warga negara ,tetapi ade sijil kelahiran dimlysia,,jadi ape yg harus saya buat untuk sah kan perkawinan,dan ape dokumen yg saya perlukan,supaya dia menjadi isteri yg sah disisi agama ,dan disi undang undang,,mohon jawab pertanyaan saya,harap maaf

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Hello akak?? Sekira lah saya werganegara malaysia berkahwin dengan orang malaysia tapi tiada ic/mykad.. macam manalah??

      Delete
    9. Asalamualaikum.. Saya nak tanya.. Sya bakal berkahwin dgn seorg lelKi yg bukn berwrganegara malysia.. Dia org philipn..tetapi dilahirkan di sbah sekarang dia tiada apa2 dokumen sah di malaysia.. Dia menetap dimalaysia tanpa ada surat atau dokumen sah.. Dulu ada sijil lahir. Tp bukn warganegara.. Sijil lahir yg ori telah di ambil org.. Kerana ada seorg perempuan ni kata dia dpt bantu buat ic .. Diorg ni percayakn perempuan tu kerana prmpuan tu saidara mereka..tp tdk disangka prmpuan itu menipu mereka dan mengambil surat lahir tu dan tdk muncul lagi sehingga skarng...bagaimanakah sya nak membuat pendaftrn perkahwinan. Dulu ayah dia ada ic .. Tapi malangnya ic itu telah hilang.. Dicuri semasa mereka pergi bintulu tahun 2011 sampai skarng si ayah tak berani membuat ic dia kerana si ayah ni buta huruf.. Takut akan pihak berkuasa.. Si ayah telah membuat laporan polis... Tetapi no ic yg di tulis pihak polis salah.. Sepatut nya 12 bukan 13 .. Sebab dia dpt dkat sabah.. Dia dpt ic tu daripada projek yg dibuat oleh dr tun mahathir ka tak silap sya.. ..sekarang dia nak buat balik ic tu.. Kalau dia buat dekt jpn miri sarawak boleh ka tak.. Sebab nak pergi sabah tidak cukup blanja... Jika si ayah dpt buat ic dia ..si anak memohon utk membjat syrat lahir adakah surat lahir si anak berstatuskan warganegara atau asing...

      Delete
    10. Asalamualaikum.. Saya nak tanya.. Sya bakal berkahwin dgn seorg lelKi yg bukn berwrganegara malysia.. Dia org philipn..tetapi dilahirkan di sbah sekarang dia tiada apa2 dokumen sah di malaysia.. Dia menetap dimalaysia tanpa ada surat atau dokumen sah.. Dulu ada sijil lahir. Tp bukn warganegara.. Sijil lahir yg ori telah di ambil org.. Kerana ada seorg perempuan ni kata dia dpt bantu buat ic .. Diorg ni percayakn perempuan tu kerana prmpuan tu saidara mereka..tp tdk disangka prmpuan itu menipu mereka dan mengambil surat lahir tu dan tdk muncul lagi sehingga skarng...bagaimanakah sya nak membuat pendaftrn perkahwinan. Dulu ayah dia ada ic .. Tapi malangnya ic itu telah hilang.. Dicuri semasa mereka pergi bintulu tahun 2011 sampai skarng si ayah tak berani membuat ic dia kerana si ayah ni buta huruf.. Takut akan pihak berkuasa.. Si ayah telah membuat laporan polis... Tetapi no ic yg di tulis pihak polis salah.. Sepatut nya 12 bukan 13 .. Sebab dia dpt dkat sabah.. Dia dpt ic tu daripada projek yg dibuat oleh dr tun mahathir ka tak silap sya.. ..sekarang dia nak buat balik ic tu.. Kalau dia buat dekt jpn miri sarawak boleh ka tak.. Sebab nak pergi sabah tidak cukup blanja... Jika si ayah dpt buat ic dia ..si anak memohon utk membjat syrat lahir adakah surat lahir si anak berstatuskan warganegara atau asing...

      Delete
  3. Betul betul kata en mark ..
    undang2 tidak mengenal nasib rakyat yg ssh..macam mana mereka nak bekerja nak terus kan hidup di malaysia ini..
    Beri lah peluang kepada mereka yg ssh.
    Kerana bukan mereka mintak di lahir kan seperti itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul itu.klu takdk ic cm mn kerja"_"

      Delete
    2. undang2 tu atas kertas je..pandai2 la nk hidup..kt sini indon bangla pun ada yg ada ic..baru tnggal kt sini 3-4 tahun je..cari la org yg blh buat..tp biasa la kna la ada bayaran yg dia mintak tu..

      Delete
  4. Betul betul kata en mark ..
    undang2 tidak mengenal nasib rakyat yg ssh..macam mana mereka nak bekerja nak terus kan hidup di malaysia ini..
    Beri lah peluang kepada mereka yg ssh.
    Kerana bukan mereka mintak di lahir kan seperti itu..

    ReplyDelete
  5. Jadi macam mana aku nk bekerja..aduhai

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Mohon dibalas
    Apa yg saya patut buat???

    ReplyDelete
  8. Ia blaku kpada sya..tunang sya wrga philipen tp mempnyai ic merah mastautin tetap
    Sya ada soalan
    Sya pemegg ic biru warganegra mlysia mhu berkhwin dgn tunang sya y wrga philipen mastautin tetp dmlaysia adkah anak kmi nanti boleh bersekolah hgga ke universiti jika anak sya berBINTI nma suami sya wrga philipen ni..
    Adkah dia akn dterima bsekolah d mlaysia mcm peljr2 lain
    HARAP BALAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau salah sorang IC biru memang tak kan jadi masalah. ic merah kahwin dgn org yg pegang passport pon anak boleh dapat warganegara.

      Delete
  9. Suami ic merah + isteri ic biru warganegara + ada sijil nikah yg sah = tiada masalah utk anak dan adalah sah warganegara.. yg penting janganlah daftar lewat (lebih 42 hari dari hari kelahiran)

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam mana pulak sye? sye di lahir tahun 1992 sampai skrg tak dapat ambi kehilangan document di hospital bapah sye tak peduli

      Delete
  10. Saya berumur 20 tahun tapi belum lagi dapat IC, papa saya warganegara ibu saya Filipino visaya, mereka tiada kahwin, kerana ibU saya buang saya dan papa saya, semasa saya buat Surat kelahiran yang baru, tapi saya di tulis bukan warganegara, Apa yang saya patut buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut apa yang saya faham berdasarkan soalan dan jawapan di atas, kewarganegaraan anak akan dikira mengikut ibu. Jadi, anda perlu pergi ke negara asal ibu dan mohon passport untuk kembali semula ke Malaysia. Tetapi, lebih elok seandainya anda pergi ke mana-mana pejabat atau cawangan JPN terdekat untuk keterangan lebih lanjut.

      Delete
  11. taraf kewarganegaraan anak bergantung kepada taraf kewarganegaraan ibu bapa semasa anak tersebut di lahirkan :) yang pentingya ada surat nikah

    ReplyDelete
  12. Mcm mna pula kalau anak dan ibu adalah warganegara n pemaustautin tetap tetapi sibapa bukan warganegara bgmna sibapa mendptkan kewarangraan

    ReplyDelete
  13. Mcm mna pula kalau anak dan ibu adalah warganegara n pemaustautin tetap tetapi sibapa bukan warganegara bgmna sibapa mendptkan kewarangraan

    ReplyDelete
  14. Bolehkah sy tukar surat beranak anak angkat sy yg bukan warganegara menjadi warganegara...anak lahir di malaysia tp dua2 ibu bapa bukan warganegara...
    Sy mengambil anak tersebut menjadi anak angkat...saya warganegara

    ReplyDelete
  15. Sy seorang warganegara dan telah mengambil anak angkat yg mempunyai surat beranak bukan warganegara kerana ibupa bukan warganegara wpun anak tersebut lahir d malaysia...bagaimana ka sy menukar surat beranak menjadi warga negara utk anak tersebut

    ReplyDelete
  16. Sy seorang warganegara dan telah mengambil anak angkat yg mempunyai surat beranak bukan warganegara kerana ibupa bukan warganegara wpun anak tersebut lahir d malaysia...bagaimana ka sy menukar surat beranak menjadi warga negara utk anak tersebut

    ReplyDelete
  17. Saya juga mempunyai masalah yg sama.
    tapi mama saya org indo & ayah saya org malaysia...

    saya mmg lahir kt sini.
    tapi sejak mama saya tinggalkan kami & pergi ke indo balik tanpa sebab, jadi susah mcm ni.
    Takde sijil nikah, x boleh buat...

    Sedangkan saya pun nk hidup mcm org lain jgk.

    Kinda sad because, even though I never went to school before.. My english is pretty decent. No kidding.
    I might even be able to study aboard if I received proper education since I was little. (lol)

    Skrg saya dh berumur 18tahun... mcm mna la masa depan saya nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasiannya ..banyak org yg susah..mau nangis saya baca..semuanya..suda berkaca2 mata ni adoi.. Msg la aku.. Kongsi suka duka...at least bole lepas stress 0105239102

      Delete
  18. saya anak angkat kapada ibu saya . saya sekarang umur 18 nak masok 19 . dari umur saya 14 tahum saya memakai surat anak angkat . ibu saya selalu mohon untuk dapat ic . tapi sampai sekarang saya belum dapat memiliki ic :( saya tak kisah kapada rakan yang selalu kutuk saya semasam saya sekolah pada tahun 2012-2013 . cube saya susah nak dapat kerja dengan lesen . hmm macam mana saya dapat kan ic ? apa perlu saya dan ibu saya buat ?

    ReplyDelete
  19. saya anak angkat kapada ibu saya . saya sekarang umur 18 nak masok 19 . dari umur saya 14 tahum saya memakai surat anak angkat . ibu saya selalu mohon untuk dapat ic . tapi sampai sekarang saya belum dapat memiliki ic :( saya tak kisah kapada rakan yang selalu kutuk saya semasam saya sekolah pada tahun 2012-2013 . cube saya susah nak dapat kerja dengan lesen . hmm macam mana saya dapat kan ic ? apa perlu saya dan ibu saya buat ?

    ReplyDelete
  20. Jika saya hendak jamin kawan saya buat IC biru. Berapakah kosnya apabila dalam pemprocesan? Bapanya Ic merah,Ibunya teda Ic/Passport.

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum....seperti kes yang saya baca di atas sama seperti dokumen yang saya pegang sekarang..saya nak tahu,ibu saya dan ayah saya masih bertaraf kan
    permastautin.tapi saya masih menggunakan sijil lahir..dalam sijil lahir saya ada taraf warganegara malaysia...adakah saya layak untuk memohon warganegara malaysia...

    ReplyDelete
  22. Jika ini yg terbaik sy rela biarpun msa depan sy tk tentu ,sy pun da lma guna sijil sj tp susah nk cari kerja untuk bertahan hidup

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum.. maaf kalau lari tajuk. Nak bertanya kepada pihak yang wajib..saya warganegara malaysia..bkas suami saya juga warganegara malaysia dan kmi mpunyai sijil nikah. Dan sekarang mpnyai sijil cerai setelh bercerai beberapa buln yang lalu. Persoalannya bekas suami saya telah melapor kehilangan sijil kelahiran anak saya yang ke 6 dan ke 5.. sedangkan sijil kelahiran anak2 saya tu ada dengan saya.. apa yang harus saya lakukan??

    ReplyDelete
  24. Ini no telefon saya .. tolong hubngi sya..sya tetamat risau dan tak tau nak buat apa.. terimah kasih atas pertolongan yang wajib.. 0109580771 tolong hubngi saya.. sebap email yang saya guna ni adalah email kawan saya. Assalamualaikum

    ReplyDelete
  25. Saya, dah 30 tahun pegang IC merah, isteri bukan warganegara (pakai passport) tapi anak saya warganegara Malaysia. Sekarang ni ada undang-undang baru, yang mana pemegang IC merah dah tak ada keistimewaan: http://www.kakispy.com/2016/01/26/penduduk-tetap-malaysia-tiada-lagi-kemudahan/

    ReplyDelete
  26. Sya akn bkahwin dgn s'org lelaki. Tpi dia tnggal bsma mkcik nya. Ayahnya & ibunya tinggalkn dia smasa kecil lgii.. Skrg ayah & ibunya xdpt dhbungi. Tpii dia mmpunyai surat lahir warganegara sbb ayh & ibunya mmpunyai kad pngenalan.. Kmi dha rujuk p jpn.. Tpi kata jpn tnggu ibu @ ayahnya dtg jpn.. Msalahnya skrg.. Ayh & ibu nya xdpt d hbngi. & skrg dia dha brumur 21 thun.. Tpi x mmpunyai ic sbb ibubpa nya x dpt dhbgi.. Jdi apa yg perlu kmi buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta details tentang ayah dan ibunya daripada mak cik nya. Details tu penting untuk cari ayah dan ibunya. Dan seandainya betul ayah dan ibunya warganegara, record pasti ada dalam database. Maybe perlu buat report polis dan bawa salinan report untuk tindakan selanjutnya oleh JPN.

      Tapi, saya syorkan, lebih baik pergi ke pejabat JPN untuk dapatkan keterangan lanjut.

      Delete
  27. Plezz brithu sya apa yg perlu kmi lakukan.. Tanpa ic kmi xdpt buat surat nikah.. Bgaimna nnt masa dpan kmi?? Plezz bntu kmi... Plezz hbungi kmi 01131683916..

    ReplyDelete
  28. Selamat sejahtera. Bapa saudara saya berkahwin dengan Indonesian yang bermasautin di Malaysia. Namun, anak kepada bapa saudara saya memegang sijil kelahiran bukan warganegara (disebabkan kelahiran bayi sebelum pendaftaran perkahwinann) dan anak saudara saya kini berumur 4 tahun. Adakah ini bermakna anak saudara saya ini bukan warganegara Malaysia? Apa yang harus dilakukan supaya anak saudara saya boleh menjadi warganegara Malaysia?

    Mohon bantuan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Ibu saya lahir di seberang tapi membesar di sini...
    My kad ibu saya dh ada. warganegara mmng malaysia tp surat beranak mak saya tiada... Boleh mohon surat beranak untuk ibu saya x...???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana ibu kamu nak memohon surat beranak kalau bukan dilahirkan di Malaysia?

      Delete
  31. sy warga negara indonesia . dan sy melahirkan di malaysia . dan bayi sy telah mndapatkan sijil pink dri pihak JPN dan bermaksud tandanya bayi sy bukannya warganegara . jika suatu hari sy menikah dgn org warganegara . boleh kah bayi sy untuk mnjadi warganegara ? Tolong balas 🙏

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap maaf, anak kamu tak akan dapat warganegara malaysia langsung, kerana warganegara ikut ibu jika tiada nikah org malaysia

      Delete
  32. Assalamualaikum, jika abang saya berumur 20 tahun, boleh tak abang saya membuat passport untuk adik beradiknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan kamu tak masuk akal, kenapa pula abang kamu boleh tolong buat passport, jika kamu sendiri ada surat beranak dan i/c kamu sendiri boleh pigi buat passport sendiri

      Delete
  33. Tlg sy..ic prob.. 01119365703 ws������..ada sjil branak,tp nma ibu.bpa xda.ibu indonesia.tp bpa mlysia..dulu ceria..xda surat ceria n surat kawin.tlglh��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak dapat tolong, kamu akan begitu saja hidup tanpa warganegara

      Delete
  34. macam mana kalau bapa ic biru tetapi ibu pakai pasport? boleh ke anak dia minta sambung belajar di IPTA? anaknya yang memohon ipta juga ada ic biru. hanya ibu pakai pasport. macam mana yee? please tolong bantu. terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape ade masalah, anaknya kan warga negara?

      Delete
  35. Assalamualaikum boleh kha abng saya jamin saya menjadi warganegara? Dan mendapatkan ic ?
    Saya ada sijil lahir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah limpas umur 12 kalau belum buat i/c kamu takkan dapat buat lagi

      Delete
  36. Baba saya ntah kemana menghilang dan kami hidup sebatang kara mama saya ada passport baba saya dlu ada mykad masa baba saya hilang tampah kabar saya masih kecil dan tak tau apa² dan sekarang sya dah berumur 19thun masih guna sijil lahir tpi abg sya warganegara malaysia boleh kah? Abg sya urus saya mendapatkan ic warganegara juga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu dah lambat, sepatut ibu kamu bawa kamu ke jpn semasa umur kamu 12, sekarang sudah lambat. Kamu sudah pun seorang pti

      Delete
  37. Kawan anak saya berusia 19 tahun.ibu bapa warga negara lain.dia telah bersekolah dr tadika hingga ke Peringkat sekolah menengah di Malaysia.dia ic merah.dia ada bapa angkat org Malaysia.blh x saya menjadi ibu angkat baru dia dan memohon warga negara Malaysia utk dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umur 19 tak dapat jadi anak angkat sudah. Dia akan jadi i/c merah sepanjang umur

      Delete
  38. Kawan anak saya berusia 19 tahun.ibu bapa warga negara lain.dia telah bersekolah dr tadika hingga ke Peringkat sekolah menengah di Malaysia.dia ic merah.dia ada bapa angkat org Malaysia.blh x saya menjadi ibu angkat baru dia dan memohon warga negara Malaysia utk dia.

    ReplyDelete
  39. sy berumur 21 tahun .. sy ada ic biru , tapi mak sy passport dan ayah sy ic merah .. layakkah sy menjawat jawatan dalam mana2 kerja kerajaan ?? terutama dalam kementerian kesihatan Malaysia ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh
      mohon askar dan polis pun boleh jika ada kelayakan akademik dan fizikal yg ditetapkan

      Delete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Isteri saya warga philipines tapi sudah menetap lama disabah dan disini jadi bolehkah saya buat permohonan untuk isteri saya kerana dia tidak menpunyai sebarang documen yg sah dan amat payah bagi kami untuk ke sana sini , jadi mcm mana kah saya harus survive , saya sayang isteri saya kesian ngn dia . selalu di pandang rendah oleh orang ii sekeliling dan ibu ayah angkat saya sendiri juga haihh nasib baik lah suami dia ni pandai berikan dia semangat hehe . mohon balas

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh mohon ikut suami..stahun skali sambung..lepas 3 tahun rasanya blh mintak ic merah penduduk tetap..

      Delete
    2. Monaka san salah. Jikalau isteri kamu ada passport yg ada cop masuk immigration, dia mmg ada peluang jadi penduduk tetap lepas tu mungkin warga negara, tetapi kalau isteri mu naik boat masuk ke sini tanpa apa immigration, dia akan jadi pti selama lamanya

      Delete
  42. Assalamu alaikum saya pemegang imm13 isteri saya ada pemegang pemastautin dan kami ada sijil nikah yang sah anak anak kami tiga tarf warga negara malaysia saya layak ka memohon ic hijau supaya saya boleh ambil lesen memandu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. imm13 dokumen yg dh x sah bagi warga acheh.jika anda warga acheh anda tinggal secara tidak sah

      Delete
    2. Kecuali kamu ada passport negara asal kamu ataupun i/c... kalau tiada, kamu akan jadi imm13 selama-lamanya

      Delete
  43. Assalamu alaikum saya pemegang imm13 isteri saya ic merah anak saya semua warga negara malaysia layak ka saya minta jamin sama isteri dan anak anak saya supaya saya dapat ic tak payah ic merah ic hijau pun boleh untuk saya ambil lesen memandu sahaja untuk hantar dan ambil anak2 saya ke sekolah.

    ReplyDelete
  44. Assalamu alaikum saya pemegang imm13 isteri saya ic merah anak saya semua warga negara malaysia layak ka saya minta jamin sama isteri dan anak anak saya supaya saya dapat ic tak payah ic merah ic hijau pun boleh untuk saya ambil lesen memandu sahaja untuk hantar dan ambil anak2 saya ke sekolah.

    ReplyDelete
  45. Assalamu alaikum saya pemegang imm13 isteri saya ic merah anak saya semua warga negara malaysia layak ka saya minta jamin sama isteri dan anak anak saya supaya saya dapat ic tak payah ic merah ic hijau pun boleh untuk saya ambil lesen memandu sahaja untuk hantar dan ambil anak2 saya ke sekolah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu tukarkn imm13 kpd international passport..kmdian memohon utk jd wrganegara melalui jaminan isteri

      Delete
  46. Assalamualaikum 1malaysia,
    Saya nak tanya sekiranya dalam sijil kelahiran saya, Bapa dan ibu saya tercatat sebagai penduduk tetap didalam sijil kelahiran saya,tapi sekarang bapa saya telah mendapat I/C biru warganegara malaysia.

    Soalan saya : sijil kelahiran saya masih tetap bapa saya sebagai penduduk tetap,tetapi bapa saya telah memiliki I/c biru warganegara malaysia pada usia saya 20 tahun. Adakah saya diterima jika saya memohon jawatan kerajaan atau masuk belajar ipta mengikut kelulusan saya.saya mengharapkan jawapan dengan kadar segera.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawa bapa kamu ke jpn, dan minta jpn tukar status warganegara bapa kamu. Senang sahaja

      Delete
  47. Assalamualaikum ibu bapa saya adala pemegang IMM13 sjak dulu hingga kini...dgan bgitu jgak dngan saya sehingga saya da mendapat dua orang anak yg mngkin jgak akan mendapat IMM13 pabila mereka da bsar nnti....soalnya apa kah IMM13 ni akan blanjutan sampai anak saya akan mendapat anak nnti mereka jgak akan mendapat IMM13?apakah x akan ada perubahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat msa skrg..KDN (kementerian dalam negeri) telah mmberi arahan utk membekukan sbrg proses prmohonan warganegara melalui imm13 shingga arahan yg selanjutny..buat masa ini, pastikn imm13 tidak tamat tempoh sbb klau x renew, pihak imigresen tidak akn kluarkn yg baru

      Delete
  48. Assalamualaikum 1malaysia,
    Saya nak tanya sekiranya dalam sijil kelahiran saya, Bapa dan ibu saya tercatat sebagai penduduk tetap didalam sijil kelahiran saya,tapi sekarang bapa saya telah mendapat I/C biru warganegara malaysia.

    Soalan saya : sijil kelahiran saya masih tetap bapa saya sebagai penduduk tetap,tetapi bapa saya telah memiliki I/c biru warganegara malaysia pada usia saya 20 tahun. Adakah saya diterima jika saya memohon jawatan kerajaan atau masuk belajar ipta mengikut kelulusan saya.saya mengharapkan jawapan dengan kadar segera.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda adalah warganegara
      tiada masalah utk sambung belajar di mana2 ipta kecuali uitm yg menetapkan taraf bumiputera.dan anda boleh memohon mana2 jwtn dlm kerajaan mengikut kelayakan yg ditetapkan

      Delete
  49. Assalamualaikum 1malaysia,
    Saya nak tanya sekiranya dalam sijil kelahiran saya, Bapa dan ibu saya tercatat sebagai penduduk tetap didalam sijil kelahiran saya,tapi sekarang bapa saya telah mendapat I/C biru warganegara malaysia.

    Soalan saya : sijil kelahiran saya masih tetap bapa saya sebagai penduduk tetap,tetapi bapa saya telah memiliki I/c biru warganegara malaysia pada usia saya 20 tahun. Adakah saya diterima jika saya memohon jawatan kerajaan atau masuk belajar ipta mengikut kelulusan saya.saya mengharapkan jawapan dengan kadar segera.tq

    ReplyDelete
  50. Bantuan jawap soalan soalan ini
    1. Warga asing(P)dokumen tiada+warga malaysia(L)+ anak lahir di malaysia+tiada sijil nikah= status anak apa dan penyelesian





    2.warga asing(p)tiada passport+warganegara
    malaysia+tiada sijil nikah+

    ReplyDelete
  51. Assalammualaikum,
    Saya sekeluarga warga Indonesia, ayah bawa berhijrah ke Malaysia tahun 1994 masa umur saya 15 tahun. Ayah meninggal sebelum sempat uruskan permohonan PR untuk kami. Pasport saya pula sudah tamat tahun 2009. Macamana cara utk saya mohon PR? Tolonglah beri saya panduan, saya dah buntu ni. Susah sangat nak teruskan kehidupan, susah nak cari kerja, tak boleh sambung belajar, tak boleh buka akaun bank... saya masih perlu menyara ibu saya yang tidak bekerja. Terima kasih pada yang sudi beri pandangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu adalah pti sejak passport expire, kamu tak dapat buat apa apa kecuali balik negara asal

      Delete
  52. Saya ada kawan sijil lahir merah dia mahu buat ic boleh ke dia dapat ic malaysia������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jagan tanya soalan bodoh, dia itu pti manalah ada cara dapat i/c kecuali dia kawan bagus najib

      Delete
  53. Assalamualaikum..mohon jawapan untuk soalan saya...ayah saya warganegara telah berkahwin dengan ibu tiri saya warga filipin dan memiliki surat nikah.sekarang ayah saya telah meninggal dunia..tempoh keberadaan ibu tiri saya di sabah lebih 30tahun yang lalu..tetapi tidak memiliki permit..beliau jugak berpengetahuan dalam tutur bahasa melayu..soalan saya boleh ka saya menjamin beliau untuk permohonan kewarganegaraan dan memohon maykad untuk beliau??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Whatsapp sebarang jawapan ke no 0193084397

      Delete
    2. Whatsapp sebarang jawapan ke no 0193084397

      Delete
  54. Assalamualaikum..mohon jawapan untuk soalan saya...ayah saya warganegara telah berkahwin dengan ibu tiri saya warga filipin dan memiliki surat nikah.sekarang ayah saya telah meninggal dunia..tempoh keberadaan ibu tiri saya di sabah lebih 30tahun yang lalu..tetapi tidak memiliki permit..beliau jugak berpengetahuan dalam tutur bahasa melayu..soalan saya boleh ka saya menjamin beliau untuk permohonan kewarganegaraan dan memohon maykad untuk beliau??

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum. Saya ingin bertanya, pakcik saya ada menjaga seorang budak lelaki yang telah ditinggalkan kepadanya oleh ibu bapa kandungnya semenjak kanak-kanak itu berusia 5 tahun. Difahamkan ibu bapa kanak-kanak tersebut adalah warganegara Malaysia berasal dari Sabah dan telah kembali menetap di Sabah. Kanak-kanak tersebut kini tinggal bersama pakcik saya di Semenanjung. Kanak-kanak tersebut mempunyai sijil lahir yang sah dan tertulis di situ..telah dilahirkan di Selangor. Baru-baru ini apabila kanak-kanak tersebut berusia 12 tahun, apabila ingin membuat kad pengenalan, didapati....kad pengenalan bagi kanak-kanak tersebut telah pun dibuat di Sabah di atas nama yang sama tetapi digunakan oleh orang lain. Maksudnya terdapat orang lain yang telah menggunakan identiti kanak-kanak tersebut dan telah membuat kad pengenalan lebih awal darinya. Akibatnya, sehingga kini..kanak-kanak tersebut yang telah berusia 16 tahun, tidak dapat mebuat kad pengenalan. Sehingga kini kanak-kanak tersebut masih tidak dapat meneruskan persekolahan kerana ketiadaan kad pengenalan. Apa yang perlu dilakukan demi memastikan masa depan kanak-kanak tersebut terjamin?

    Harap dapat bantu saya. Segala kerjasama pihak JPN amatlah dihargai.

    Segala jawapan bolehlah di emailkan ke alamat email berikut.

    missmiaafrina@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry, anak itu akan jadi pti selama lamanya

      Delete
  56. Assalamualaikum admin . Saya nak tnya kawan saya punya abg dah berumur 25 tahun tapi sehinnga sekarang tidak memiliki ic . Ayah warganegara adik beradik pun warganegara . Dia pernah terkena daftar lewat disebabkn dahulu ic ayahnya juga lambat keluar . dia dah ada surat lahir tpi jabatan pendaftaran negara kata tak boleh selesaikan masalahnya dan disuruh utk daftar passport . Betul ka tak boleh buat ic biarpun ayah dan adek beradek warganegara ? terima kasih sebarang balasan amat diharapkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak dapat kerana tidak pun buat i/c sebelum umur 12

      Delete
  57. "JABATAN PENDAFTARAN NEGARA: Berdasarkan keterangan yang telah diberikan, tuan adalah bukan warganegara Malaysia.

    Memegang sijil lahir bukan bermakna seseorang itu adalah warganegara Malaysia. Sijil Kelahiran hanya dikeluarkan sebagai bukti kelahirannya berlaku di Malaysia. Taraf kewarganegaraan adalah ditentukan berdasarkan taraf kewarganegaraan ibu dan bapa dalam sijil kelahiran tersebut."

    Dalam gmbr surat lahir atas.. "warganegara"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdasarkan Peruntukkan Undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan. bapa perlu memohon permit masuk daripada JIM utk mendptkan taraf Pemastautin Tetap. Bapa layak memohon taraf Warganegara Malaysia setelah memegang pemastautin tetap selama 12 tahun di bawah Perkara 19.

      Delete
    2. salam,mohon respon kalau memohon borang B biasa kelulusan mengambil berapa lama ya

      Delete
  58. Bapa ic hijau mak ic hijau tiada surat kahwin anak ic hijau sehingga umur mencecah 40 tahun anak tersebut masih memiliki ic hijau sampai bila anak beranak tersebut boleh memohon taraf kewarganegaraan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak dapat la, seumur hidup pun tak akan dapat. Tak payah tanya sudah

      Delete
  59. Dlm kes ibabapa bukan warganegara tp anak warganegara kenapa yg lain jgak spt kes ini anak dpt bukan warganrgara sbb mengikut orgtua bukan warganegara kenapa ada perbezaan satu warganegara yg satu plak bukan warganegara adakah undang undang mengikut berat sebelah ataupun kerana cable kuat minta pencerahan

    ReplyDelete
  60. Dlm kes ibabapa bukan warganegara tp anak warganegara kenapa yg lain jgak spt kes ini anak dpt bukan warganrgara sbb mengikut orgtua bukan warganegara kenapa ada perbezaan satu warganegara yg satu plak bukan warganegara adakah undang undang mengikut berat sebelah ataupun kerana cable kuat minta pencerahan

    ReplyDelete
  61. Ic hijau mykas dberikan kpd anak kelahiran malaysia yg mempunyai sijil lahir malaysia dan tiada peruntukan memmohon ic merah PR mahupun biru warganegara kenapa ic merah mypr yg bukan kelahiran Malaysia dan hanya memiliki pasport negara asal layak memohon kerakyatan Malaysia hanya kerana ada peruntukan dlm perlembagaan apakah negara Malaysia lebih mengutamakan org luar atau org dari dlm dan bukankah perlembagaan boleh digubal oleh pihak kementerian berkenaan semoga ada pihak yg dpt memikirkn mana yg patut dan tak patut utk menyelesaikn golongan yg terkapai kapai gantung tak bertali dlm malaysia ni kerana mereka jgak manusia yg inginkn kehidupan lg sempurna

    ReplyDelete
  62. Ic hijau mykas dberikan kpd anak kelahiran malaysia yg mempunyai sijil lahir malaysia dan tiada peruntukan memmohon ic merah PR mahupun biru warganegara kenapa ic merah mypr yg bukan kelahiran Malaysia dan hanya memiliki pasport negara asal layak memohon kerakyatan Malaysia hanya kerana ada peruntukan dlm perlembagaan apakah negara Malaysia lebih mengutamakan org luar atau org dari dlm dan bukankah perlembagaan boleh digubal oleh pihak kementerian berkenaan semoga ada pihak yg dpt memikirkn mana yg patut dan tak patut utk menyelesaikn golongan yg terkapai kapai gantung tak bertali dlm malaysia ni kerana mereka jgak manusia yg inginkn kehidupan lg sempurna

    ReplyDelete
  63. Ic hijau mykas dberikan kpd anak kelahiran malaysia yg mempunyai sijil lahir malaysia dan tiada peruntukan memmohon ic merah PR mahupun biru warganegara kenapa ic merah mypr yg bukan kelahiran Malaysia dan hanya memiliki pasport negara asal layak memohon kerakyatan Malaysia hanya kerana ada peruntukan dlm perlembagaan apakah negara Malaysia lebih mengutamakan org luar atau org dari dlm dan bukankah perlembagaan boleh digubal oleh pihak kementerian berkenaan semoga ada pihak yg dpt memikirkn mana yg patut dan tak patut utk menyelesaikn golongan yg terkapai kapai gantung tak bertali dlm malaysia ni kerana mereka jgak manusia yg inginkn kehidupan lg sempurna

    ReplyDelete
  64. Ic hijau mykas dberikan kpd anak kelahiran malaysia yg mempunyai sijil lahir malaysia dan tiada peruntukan memmohon ic merah PR mahupun biru warganegara kenapa ic merah mypr yg bukan kelahiran Malaysia dan hanya memiliki pasport negara asal layak memohon kerakyatan Malaysia hanya kerana ada peruntukan dlm perlembagaan apakah negara Malaysia lebih mengutamakan org luar atau org dari dlm dan bukankah perlembagaan boleh digubal oleh pihak kementerian berkenaan semoga ada pihak yg dpt memikirkn mana yg patut dan tak patut utk menyelesaikn golongan yg terkapai kapai gantung tak bertali dlm malaysia ni kerana mereka jgak manusia yg inginkn kehidupan lg sempurna

    ReplyDelete
  65. Saya seorang pendatang asing tanpa izin.. dan suami saya warga negara malaysia.. saya tiada sijil nikah yg sah dgn suami.. macam mana cara nak uruskan surat beranak/sijil lahir ank saya..??ank saya sudah berumur 8bln.. buku pink semasa saya mengandung ada.. dan saya melahirkan dkat hospital.. surat hospital pun ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada khawin, anak akan ikut warga negara ibu. Sekian... tidak akan dapat buat apa apa pun

      Delete
  66. Saya berumur 17 tahun dan tidak mempunyai kad pengenalan. Bapa seorang warganegara malaysia dan ibu warga filipino. Semasa saya lahir ibu bapa belum ada surat nikah tetapi sekarang ada surat nikah. Saya juga telah memohon kewarganegaraan malaysia perkara 15(A) dan ditolak. Yang saya hairan saya lahir di malaysia dan antara seorng ibu bapa ialah warganegara tetapi saya tdk mempunyai ic. apakah langkah seterusnya yang saya harus lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada langkah, sedihnya kerana itu la syarat kerajaan malaysia... kamu sudah pun pti selama lamanya

      Delete
  67. assalamu alaykom. NAMA SYA MOHD RODY BIN ABDULHADI. Kmi ada 10 org adik bradik dan mmg lahir smua c nie udah. Masalah kmi cam nie bapa kmi nie mmgang ic biru mama kmi pula cma mmgang banci dan kmi pula x dah 1 pun sijil lahir cma yg ada sijil lari dan contoh kmi pulang ke negara mama kmi di filipin pun bkn ny kmi thu tmpt tu. Whai tuan puan JPN Apaka jalan untuk kmi adik bradik? hrp di di balas skian assalamu alaykom...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada jalan, yg teruknya kamu tak ada sijil lahir maksudnya negara malaysia sama negara ibu kamu pun tak dapat kamu tinggal secara ikut peraturan

      Delete
  68. Aslkm...masaalah saya, saya berapa kali memohon daftar lewat kelahiran. Tetapi kena tolak. Antara bukti yang saya ada resit ic lama, surat sumpah; surat lepas dari skolah. Sijil derja 6..ibu saya warganegara malaysia. 3 orang adik saya warganegara. Saya anak sulung, cuma lambat sikit buat permohonan DLB..saya ingin menetap d malaysia..saya nak merendahkan diri . Bolehkah saya minta jaminan dari ibu ataw adik adik saya di pejabt immgresen. Nanti saya memohon pasport pilipin untuk ibu jamin saya di immigresen

    ReplyDelete
  69. saya nak tanya jika dlm sijil lahir bayi warganegara, bapa warganegara, mak bukan warganegara..keduanya bercerai.untuk bayi tu renew pasport bolehkah hanya mak yang bawa tidak melibatkan bapa untuk ke jabatan imegresen.kerana sudah tidak hidup sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ade masalah, yg penting maknya ada sebarang passport atau ic negara asal

      Delete
  70. Asalam tuan. Sya nak tanya..adakah ic merah bole tukar ke ic biru... Sbb sepupu sya baru2 ini memohon ic biru. Tapi jpn suruh tuggu. Smpai bila mau tunggu.. Sepupu sya da 14 thun pkai ic merah.. Berapa lama lagi kah kena tunggu

    ReplyDelete
  71. Asalam tuan. Sya nak tanya..adakah ic merah bole tukar ke ic biru... Sbb sepupu sya baru2 ini memohon ic biru. Tapi jpn suruh tuggu. Smpai bila mau tunggu.. Sepupu sya da 14 thun pkai ic merah.. Berapa lama lagi kah kena tunggu

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum tuan , saya ingin bertanya bpk saya ic , tapi saya masih memegang taraf kewarganegaraan , dan adakh sya bole smbung belajar atau pun kerja kerajann ? .
    sudah 2 tahun saya tunggu pemprosesan nya belum siap , segala urusan saya tegendala . berapa lama saya kena tunggu ?

    ReplyDelete
  73. Slm tuan,, aq nk tnya ni, aq pemgang ic mera, dn istri aq guna pasport pilipin yg tela aq jamin,, ank aq pertama lelaki, mempunyai sjil lahir yg berstatus kn bukan warga negra mlysia disebbkn lhir sblm kmi dn istri mempunyai sjil nika yg sah,, ank kedua mmpunyai sjil lhir berstatus wrga malysi sebb ikut traf kewrgangaraan aq sebgai penduduk tetap mlysia,, soalan aq,, document apa yg harus aq buat untuk ank pertama aq yg berstatus bkn wrganegara tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry, tiada pun boleh buat ape ape, siapa suruh keluar anak sebelum nikah? Kamu jahat, buat anak kamu sengsara sepanjang hidupnya

      Delete
  74. saya warganegara malaysia dan ibu bapa saya juga namun mereka tidak mempunyai surat beranak kerana tidak lahir di malaysia.adakah saya boleh memohon surat beranak bagi kedua ibu bapa saya kerana kami warganegara malaysia dan ic biru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana boleh dapat IC biru kalau tidak dilahirkan di Malaysia dan tiada sijil kelahiran? Pelik..

      Tapi, saya rasa anda boleh mohon di JPN. Pergi ke mana-mana JPN terdekat dan dapatkan keterangan lanjut.

      Delete
    2. kalau tak lahir kat malaysia...bukan warganegara malaysia la tu....

      Delete
  75. Asalamualaikum saya lahir di malaysia saya ada sijil kelahiran
    tapi mak bapa saya orang indonesia saya tak dapat ic sebeb mak bapa saya orang indonesia kerana bukan warga malaysia bagai mana saya harus mendapat kan ic biru dengan cara lain atau layak kah saya ingin bermohon?? Sekarang saya umur15 saya tak sekolah dan saya risau dengan masa depan saya sesiapa boleh bantu saya tolong beri jawapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg sedih tapi kamu tiada layak langsung dapat i/c, kamu akan jadi PTI selama lama nya. Salahnya semua ibu bapa kamu, satu cara mau hidup bagus ialah balik ke negara asal ibu bapa dan hidup sana

      Delete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  78. assalamualaikum. sy nak tanya, sy dah bertunang ,tunang sy pemegang mykad permastautinan sementara sbb mak ayah dia rakyat Us, dia dibesarkan dan di lahir kan di malaysia, tp baru2 ni ic dia kene tarik oleh kementerian dlm negeri sbb family dia panggil dia utk balik US, dia taknak balik sbb dia k tgl di sini. umur dia sekarang 27 ,knp dia tak layak jadi warganegara tetap di malaysia ye? dan macam mana cara utk memohon semula supaya dia dpt balik ic dia,, terima kasih

    ReplyDelete
  79. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (eleazardiaz536@gmail.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini
    Regards,
    Eleazar Diaz pasukan pelaburan

    ReplyDelete
  80. Kpd bapa atau ibu ialah warganegara tpi kita anak2 yg blum dpt mykad mari ramai2 kta brpakat jmpa yb.. Mnta cadangan dan sokongan keras utk cepatkn prosses taraf warganegara kita.. Undang2 kerajaan betul2 tak masuk akal dulu ibu bapa yang buat hal sbb tdk brnikah atau sebagainya tapi kita pula yang tanggung.. Mari ramai kita berkempen untuk dapatkan sokongan yg kuat.. Ingat ini bukan main ini adlh untuk masa hadapan kita fham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seandainya tiada undang-undang yang sedemikian, semakin mudah masa depan. Boleh dapatkan anak sewenang-wenangnya tanpa ada sijil nikah. Tak perlu bernikah pun takpa. Main tepi jalan, dapat anak, mintak IC. Beres. Janji nafsu dapat dilepaskan.

      Delete
  81. Saya lahir di sabah ada sijil kelahiran tpi ibu bapa saya orang indon bleh kah sya memohon ic

    ReplyDelete
    Replies
    1. seperti keterangan pihak JPN diatas walaupun mempunyai sijil lahir malaysia tetapi ibubapa bkn warganegara,pihak JPN tidak akan mengeluarkan apa2 dokumen. kecuali anda memohon pasport di negara asal ibubapa anda dan menggunakan dokumen perjalanan tersebut utk masuk ke malaysia dan barulah layak memohon taraf penduduk tetap di malaysia.

      Delete
  82. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman b ya ba nk atau kewangan institusi untuk apa-apa sebab. Saya yang m Mr s Ruth, pemberi pinjaman, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam yang rendah dan affo kadar faedah rdable kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (CHOSENLOANFIRM@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  83. saya ingin bertanya dan berharap sesiapa yg berpengetahuan tentang ini boleh menjawab soalan saya.
    kawan sy seorg pemegang pasport dan juga dia dilahirkan di malaysia,dia memiliki sijil lahir malaysia.
    SOALAN : bagaimana ingin memohon/menjadi penjamin kepada seseorang pemegang passport dimalaysia? apa yg perlu dibuat, dan bagaimana utk memohon & apa dokumen yg diperlukan? Terima kasih

    ReplyDelete
  84. Tuan . Saya mempunyai sijil kelahiran dan bukan warganegara . Dan tinggal bersama keluarga angkat di pahang . Ibu dan bapa kandung saya dah berikan saya kepada keluarga angkat saya sejak kecil lagi . Bapa angkat saya ic merah penduduk tetap dah ibu angkat saya ic biru warganegara . SOALAN saya boleh kah saya dapatkan ic ? . Terima kasih tuan . maaf kalau tuan tidak paham apa yang saya jelaskan sebab saya tak pernah ke sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kewarganegaraan anak bergantung kepada kewarganegaraan ibu kandung. Seandainya Ibu kandung warganegara Malaysia, anda boleh dapatkan IC hanya dengan memohon di mana-mana JPN bersama ibu kandung. Seandainya bukan warganegara, anda tidak boleh dapat IC

      Delete
  85. Pinjaman untuk pelbagai tujuan
    Kami menawarkan jumlah minimum 10,000.00 dolar untuk 10 juta dolar
    Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    pinjaman
    tempoh: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan.
    pelanggan mesti
    Melebihi usia o f 18 tahun
    Urus niaga ini adalah 100% selamat untuk semua clents
    Untuk maklumat lanjut mengenai kredit, sila hubungi kami melalui e-mel:
    (Daviesruthfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  86. Saya memegang paspor sijil lahir selama 8 tahun apakah saya masi layak untuk memohon ic

    ReplyDelete
  87. Saya memegang paspor sijil lahir selama 8 tahun apakah saya masi layak untuk memohon ic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pula payak ambil i/c kalau bukan org malaysia?

      Delete
  88. Apakah Anda membutuhkan pinjaman nyata? Apakah Anda pernah ditolak oleh lembaga keuangan, bank dan perusahaan pembiayaan lainnya? Jika ya, tidak khawatir lagi karena @ JESSICABROWNFINANCEFIRM kami adalah perusahaan keuangan berpengalaman yang memberikan fasilitas pinjaman kerumitan gratis untuk individu asli dan serius, perusahaan, perusahaan perusahaan dan masyarakat dengan bunga 2%. Kami memiliki akses ke kolam renang uang tunai untuk memberikan kepada UKM dan mereka dengan rencana untuk memulai bisnis tidak peduli seberapa kecil. Yakinlah kesejahteraan dan kenyamanan adalah semua kita di sini untuk memastikan. Dapatkan berhubungan dengan layanan pelanggan @ email kami: jessicabrownfinancefirm@gmail.com untuk respon cepat dan cepat ......
     
                                        PEMOHON DATA YANG DIBUTUHKAN
     
     
    1. Nama
    2. negara
    3. Alamat
    4. Jenis kelamin
    5. Pekerjaan
    6. Posisi di tempat kerja
    7. Pendapatan Bulanan
    8. Jumlah yang dibutuhkan
    Durasi 9. Pinjaman
    10. Agama
    11. Apakah Anda menerapkan sebelum dan menolak? Jika ya
    12. Alasan Negara ..........................................
    ......................................................... ...
    ......................................................... ...
    ............................................................
    ......................................................... ...
     
     
     
    Seseorang sedang menunggu untuk berbicara dengan Anda

    ReplyDelete
  89. Asalamualaikum.. Sya nak tanya.. Sya bakal berkahwin dengan tunang sya (lelaki) ..dia dilahirkan disabah.dulu dia ada sijil lahir tetapi bestatus kan warga asing bukn warganegara..permasalahn nya.. Ayah dia ada ic sabah .. Tetapi hilang semasa perjalananya ke bintulu sarawak... Dia telah membuat lAporan...tetapi no ic yg di tulis oleh pihak polis tdk sama seperti yg asli..beza cuma angka 12 dn 13.. Sepatunya 12 sebab org sabah..mungkin pihak polis fikir dia org sarawak sebab itu dia tulis 13 ..mungkin sahaja..si ayah dia seorg buta huruf ..tdk berani pergi ke jpn utk menanyakan soal ic beliau ..kerana beliau berkira akan di tangkap pihak berkuasa.. Kerana perasaan penuh rasa takut.. Dia dpt ic dripda projek yg dibuat oleh dr tun mahathir dahulu...dia asal filipin..skrang dia ingin memohon membuat semula ic tu.. Tetapi skrang dia menetap di sarawak.. Kerana tdk cukup blanja nak ke sbah.. Boleh kah dia membuat ic nya balik dkat jpn yg berdekatan seprti di jpn miri sarawak ... Jika si ayah dpt membuat ic nya balik di sarawak..dptkah si anak memohon balik membuat surat lahir yg berstatuskan warganegra malysia.. Kerana ayahnya mempunyai ic sah malysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senasib lah kita. Bertunang dengan warga sabah (lelaki) yg tiada ic bah kan surat beranak meskipon mak ayah dan adik beradik kandung semua lengkap segala pengenalannya. Sehingga kini kami masih buntu, mohon pihak berwajib beri pencerahan detail, step by step yg perlu kami buat. Sebelum kami memilih untuk ke haluan yg SALAH.Sebulum keturunan kami keliru dgn asal usul nya. Wasalam

      Delete
    2. Kenapa juga pigi kahwin org yg tak ada kertas? Sendiri cari masalah sendiri tanggung la? Mau ka jpn tolong bagi free free i/c org tidak tau betul betul org malaysia ka tidak?

      Delete
  90. assalamualaikum saya ade seorang kawan perempuan..mak bapak indon..dia xde ic..ade sijil kelahiran saja..bpa ada ic merah..mak dia just ada pasport,tapi da lama expired..dekat 10 tahun tak hidupkan..sijil nikah ibu bpa dia hilg..bagaimana nak renew pasport?kena anta balik dulu ke?n kos berapan bagaiman nk selesaikan masalah nie..cmne dia nk dapatkan ic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak bapa sudah lah bukan warga negara apa macam lagi boleh dpt i/c? Ada fikir ka sebelum tanya tu soalan?

      Delete
  91. Assalamualaikum... Saya cuma nak Tanya.. Ibu bapa mmg warganegara.. Anak ada 8 org.. Kakak Dan dua org abg ada if.. Mmg la kan sbb ibu bapa sah2 warganegara.. Persoalan d sni kenapa si adik msh x dpt ic.. Alasan lmbt daftar...mohon pencerahan.. Tq

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum... Saya cuma nak Tanya.. Ibu bapa mmg warganegara.. Anak ada 8 org.. Kakak Dan dua org abg ada if.. Mmg la kan sbb ibu bapa sah2 warganegara.. Persoalan d sni kenapa si adik msh x dpt ic.. Alasan lmbt daftar...mohon pencerahan.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa mau terangkan lagi? Salah ibu bapa tak buat ic anak awal... oleh itu kebodohan ibu bapa, anak seumur PTI

      Delete
  93. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  94. Adakah pemegang imm13 passport pelarian Filipino layak untuk mengambil passport Malaysia.. Kerana pemengang imm13 hanya boleh DLM kawasan Sabah Dan Labuan. Bagaimana jika pemengang imm13 ingin pergi ke Philippine untuk melawat org tua mereka?

    ReplyDelete
  95. Adakah pemegang imm13 passport pelarian Filipino layak untuk mengambil passport Malaysia.. Kerana pemengang imm13 hanya boleh DLM kawasan Sabah Dan Labuan. Bagaimana jika pemengang imm13 ingin pergi ke Philippine untuk melawat org tua mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa ada layak boleh dapat passport? Langsung tiada hak! Kamu bukan warga negara.... selagi pun imm13 itu maksudnya kamu tidak pun sepatut balik negara asal pasal ada perang dan akan mati.... jikalau kamu mau balik, imm13 kamu akan dibatalkan dan kamu tak akan dapat balik lagi, kecuali naik boat tak limpas immigration

      Delete
  96. Bapa sya ada ic biru dan ibu sya guna passport. Sya dilahirkan pda 1995 dan pad masa itu, ibu bapa sya blum berkahwin, mereka berkahwin pda 1996 tpi bapa sya mmg warganegara Malaysia. Sya sdh berumur 21 thun tpi smpai skrg blum menpunyai ic. Bukan ka sya mmg lyak dpt ic?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak layak la... kamu mmg bukan warga negara... masa kamu lahir, Ibu bapa tidak berkahwin... maksudya kalau ikut undang undang malaysia, kamu ikut warganegara ibu kamu. Jadi kamu ni warganegara ikut ibu kamu bukan malaysia dan tidak akan dapat jadi malaysian apa cara pun kamu cuba

      Delete
  97. Asalamualaikum dan salam sejahtera.

    Saya ingin bertanya, saya warganegara Msia ingin berkahwin dengan lelaki status bukan warganegara wpun lahir di malaysia & mempunyai surat lahir serta sijil2 sekolah. Ibunya warganegara msia dan bapanya warga Philippines dengan jaminan isteri. Proses permohonan IC yg sulit, memakan masa dan kos bertahun2 utk partner saya tu buatkan kami berkeputusan utk berkahwin dengan status sedia ada beliau.

    Persoalannya, jika dia mengambil passport, adakah dia perlu ke Philippines (ikut taraf bapa) & balik semula ke msia sedangkan ianya passport baru yg tiada rekod 'cop keluar’ @ ‘cop msuk' msia? Untuk proses jaminan saya kepada dia jika kami berkahwin nanti?

    "Tuan hendaklah memohon passport negara asal tuan dan masuk ke Malaysia menggunakan dokumen perjalanan negara tersebut. Selepas itu baru, tuan layak mohon taraf penduduk tetap"

    1. Apa fungsi & maksud sebenar kena masuk ke Malaysia menggunakan passport yang diwujud & diambil di embassy dlm Msia sendiri, dan kena keluar dahulu baru masuk semula ke Msia?

    2. Kalau passport itu diambil sebagai dokumen pengenalan diri dan urusan jaminan kahwin, adakah maksud keperluan passport tersebut sama seperti memohon taraf penduduk tetap?

    Mohon dijelaskan bagi yang memerlukan penjelasan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni bodoh kalau pigi khawin org begitu, buat sakit kepala sendiri saja.... hais.... sudah pun kamu tau tiada sudah jawapan... dia seumur akan jadi PTI. Biarpun balik filipine dia tak akan dapat masuk balik malaysia secara betul.

      Delete
  98. Assalamualaikum.. Cerita saya ni sedikit sebanyak ada persamaan dgn org2 yg komen Kat atas ni.. Cerita saya ni dlu saya dilahirkan..bapa saya telah pulang kampung.. (Bapa saya warganegara Malaysia/mak saya org Philippines) jadi mak saya sewaktu saya dilahirkan.. Saya menggunakan bapa angkat saya yg bertaraf (warga asing/Philippines) jadi dalam surat lahir saya tertulis.. Bapa org Philippines /mak org Philippines.. Dan kini bapa kandung saya yg (warganegara) sudah balik ke Malaysia.. Dan ingin menukarkan kewarganegaraan saya.. Dan ingin menukar nama bapa dalam surat lahir saya agar saya dapat memegang ic(warganegara) sepertimana taraf bapa kandung saya iaitu(warganegara).. Dan sudah 3kali saya memohon pemindahan butir2 dalam surat lahir saya.. Dan sekarang saya berumur 21tahun..apakah langkah atau penjelasan yang patut saya buat agar saya bole mendapat kembali taraf kewarganegaraan saya dan memegang ic..PLS REPLY THANKS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada penjelasan atau penyelesaian untuk Maasalah saya ini boleh whatsapp 0149570234 atau emel nizairanabila@gmail.com terima kasih

      Delete
    2. Tiada langkah lagi la dapat di buat... salah ya semua ibu bapa kamu. Kamu tidak dapat ubah lagi masa depan kamu. Kamu akan sajala jadi PTI.... orang yang tanpa apa pun kertas

      Delete
  99. assalamualaikum,,, sy boleh bertanya,, maaf kalo pertanyaan ini, sdh di jawab sebelumnya, dr teman2,, tp sy tdk bisa Membacanya sampai habis,,, APAKAH BOLEH SAYA MENDAPATKAN IC,, TETAPI,, IBU DAN AYAH, SY WARGA NEGARA LAIN,???,, MOHON BANTUANNYA!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh! Kalau sudah warga negara lain apa macam boleh ambil i/c lagi di malaysia.... i/c penduduk tetap boleh di dapat jika kamu kaya dan ada business di malaysia. Tapi kalau main limpas laut saja.... jagan la mimpi akan dapat i/c

      Delete
  100. Adakah anda sedang mencari pinjaman pelaburan, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman untuk penyelesaian hutang dan pinjaman peribadi? Mencari tiada lagi kerana anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat, entiti swasta dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariajorgeglobalfinance@gmail.com)

    PEMAKAIAN DATA

    1) Nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Jantina ........................
    5) Status perkahwinan .............
    6) Pekerjaan ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) Kedudukan di tempat kerja .....
    9) Pendapatan bulanan ....................
    10) yang diperlukan Jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Tujuan pinjaman ..................
    13) Tarikh Lahir ........................

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  101. Asalammualaikum sy nak tanye sy umur dah 23 tapi sy belom buat ic lagi sebab sy ade masalah tak ade penjamin atau pewaris kalau tak ade ic dah macam orang indon da sy nie,setiap bulan mesti balik cop passport kt indon. hanya ade surat beranak je pada sy
    Ape yang harus sy buat pliss nk mntak pndapat.dn bantuanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pula kamu ada hak mengambil i/c kalau kamu bukan warganegara?

      Delete
  102. Asslammualaikm...maaf kalau soalan saya keluar dari tajuk...kwn saya sda berumur 30thn dan kini sdg di tahan di pusat tahanan sementara di Sabah disebabkan dia tidak mempunyai MyKad dan hanya memegang surat beranak saja...dia mmg lahir di sabah...ibu dia warganegara dan ayah dia warga philipines dan jg sda mempunyai ic...dia sda memohon warganegara tetapi gagal dan dimnta buat permohonan baru semula shingga la baru2 ini ada operasi dijalankan dan dia telah ditahan pihak brkuasa...persoalannya adalah,adakah kwn saya itu akan dilepaskan,ataupn dia akn dikirimkan ke negara asalnya? Dia jg tdk pernah ke negaranya sbb dlhir di sabah dan dibesarkn disabah...adakah dia akn di hntar ke negaranya jg? mohon pnjelasan sesiapa yg tau...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ibunya warga negara kenapa pula dia bukan? Biarpun bapa dia bukan org sini? Ini masala dia ibunya tidak buat i/c nya masa dia umur 12.... oleh kerana ibunya tiada buat i/c dia sudah pun jadi PTI seumur hidupnya dan tidak akan dapat berubah lagi

      Delete
  103. saya seorang cina dan ibu saya orang filipinp bapa orang kuala lumpur dan saya dilahir d sabah sejak dari kecil lagi hingga umur 23 tahun , surat lahir telah di tukar kepada yang baru atas kewarganegara telah bertukar kepada bukan warganegara, ada ka saya masi boleh memohon kad pengenalan merah atau biru , saya tinggal sama saudara saya sejack kena lahir lagi, ibu bapa saya sudah meninggal lama sudah, masi boleh ka saya memohon kad pengenalan?

    ReplyDelete
  104. tiada sebarang document saya d negara filipino, dan d sabah juga tidak dapat memberi saya kad pengenalan, ada ka saya masi boleh hidup secara aman untuk mendapatkan kad pengenalan dari jabatan pendaftaran negeri sabah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah kan? Apa boleh buat? Kamu cuma hidup saja, apa pun kamu tak dapat buat.... hidup saja

      Delete
  105. boleh ka bagi saya jawapan yang boleh memohon kad pengenalan

    ReplyDelete
  106. Bila membaca komen di sini, apa yang saya boleh katakan adalah anak2 menjadi mangsa akibat ibubapa yang tidak tahu undang2 atau tidak ambil kisah nasib anak2 sekiranya mereka tidak mendaftar kelahiran atau tidak menatap di Malaysia secara sah tapi melahirkan anak di sini, ia bertambah rumit bila mereka tidak berkawin secara sah.

    Saya amat bersimpati nasib mereka..bukan mereka minta dilahirkan sebagai pendatang di tempat kelahiran mereka kerana ibubapa tidak mendapat infomasi yang betul untuk menjadi penduduk tetap atau cara memohon menjadi rakyat Malaysia.

    Mungkin ada ibubapa mereka yang buta huruf atau kerana kengkangan wang dan tidak mampu untuk kembali ke negara asal mereka untuk membuat passport buat permit dan sebagainya.

    Apa yang saya faham membaca penerangan dari beberapa jawapan dari pihak JPN di sini, mereka yang tiada apa2 dokumen hendaklah kembali ke negara asal ibubapa mereka, memohon passport dan masuk semula ke Malaysia secara sah. Saya cadangkan mereka pergi ke kedutaan negara asal ibubapa mereka di Malaysia dan memohon bantuan dan penerangan yang lebih lanjut.

    ReplyDelete
  107. Dari pemerhatian saya berkaitan dengan mereka yang lahir di Sabah tapi tidak mempunyai IC adalah disebabkan beberapa perkara;
    1.Ibubapa belum lagi warganegara Malaysia semasa mereka dilahirkan.
    2. Salah seorang ibu atau bapa adalah warganegara tapi kelahiran tidak di daftarkan kerana kebanyakan tidak mendaftar perkawinan secara sah.
    3. Salah seorang ibu atau bapa adalah warganegara, tapi tidak berkawin secara sah.
    4. Ibu bapa kedua duanya tidak mempunyai dokumen sah, tanpa passport, permit dll
    5.Ibu bapa kedua duanya tidak mempunyai dokumen sah, tanpa passport, permit dll kerana ibubapa mereka juga tidak mempunyai dokumen sah. Masuk secara haram di Malaysia.
    6.Kurang pengetahuan tentang undang2 imigresen Malaysia.

    ReplyDelete
  108. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  109. Yang menjadi mangsa adalah anak2 Mereka...nak kembali ke negara asal ibubapa untuk buat passport pon tak boleh sebab kedua ibubapa meninggal atau menghilangkan diri, atau kengkangan kewangan.
    Anak2 nak sekolah, berkerja atau berkawin pun susah. Nasihat saya pada mereka yang berniat nak beranak di Sabah. Sila pastikan dokumen anda anda sah, permit imigresen sah. Dapatkan keterangan dari JPN bagaimana cara nak memohon jadi warganegara sah. Pergi saja ke JPN dan tanya. Jangan susahkan bakal anan2 anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih kan? Tapi apa boleh buat? Itu undang undang malaysia

      Delete
  110. Salam dan selamat petang.. saya nak buat pertanyaan tentang kes satu kelurga ne. Mak dan ayah mempunyai kad pengenalan akan tetapi anak anak mereka tidak memiliki sebarang kad pengenalan diri hanya di sebabkan mereka di lahirkan di rumah dan tidak tahu berurusan untuk mendapatkan sijil lahir anak anak . Ini kerana mak dan ayah mereka buta huruf dan hidup dalam penuh kedaifan di saat itu dan tidak menyedari akan kepentingan kad pengenalan diri ini kepada anak anak mereka- di samping kesempitan hidup dan tinggal di kawasan pedalaman. Membuatkan kes ini berlarutan sehinggalah anak anak mereka dewasa. Dan sehingga kini anak anak mereka masih tidak memiliki kad pengenalan diri dan tidak mengenal dunia yang sebenar. Ini kerana tidak memiliki kad pengenalan ..dan apa yang membimbangkan mak dan ayah mereka semakin uzur.. dan apa nasib anak anak mereka selepas itu. Terima kasih -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada nasib, diarang punya masa depan cuma boleh di pendalaman saja... apa boleh buat? Ibu bapa bodoh, terkena juga anak anaknya

      Delete
  111. Sy lahir dan bersekolah di Malaysia sejak kecil tetapi tisak mmpunyai mykad sehingga skrg..kini berusia 19 thun..Bapa sy bumiputera sabah dan memegang mykad..mnakala ibu sy mmgang passport filipina semnjk sy lahir..ibubapa sy tidak mndftarkan prkhwinan mreka di JPN sehinggalh pd thun 2002..sy dilahirkan pada thun 1998..mngikut undg2 sy mewaris taraf kewarganegaraan bagi pihak ibu..sy tlhpun mmohon utk mndptkn taraf kewarganegaraan Malaysia sebnyk 3 kli..nmun semuanya tlh gagal..sy ingin brtnya jika sy blh balik ke negara asal ibu sy utk membuat passport ataupun cara lain kerana khidupan tanpa satu dokumen yg sah amat perit..sy x mmpu mnyambung pljran dan pergi ke mna2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa boleh buat? Salahkan saja ibu bapa kamu. Kalau ada surat beranak bagus kamu balik negara ibu kamu daripada menetap di sini tanpa apa pun surat

      Delete
  112. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik Kresimir previc, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (kresimirprevic4@gmail.com)

    ReplyDelete
  113. hallu.. kes sya ni sama sja dgn komen2 yg lain, tpi sya pemegang passport Philippines, bapa n arwah mak sya pemegang IC hijau & pasport Philippines.. kaka sya pemegang IC biru jaminan suami nya sblum ni kaka sya IC merahlah.. abg sya pula IC merah tpi skrg dah memohon IC biru dan dlm proses.. kaka sya yg ktiga pla pemegang IC hijau n passport Philippines.. dan akhirnya di tangan sya ada sijil lahir & passport Philippines jaminan kaka sya yg pertama. kmi 4org adik beradik pun skolah d sabah dri tadika hinggalah SPM kcuali abg sya smpai pmr sja... bapa & arwah mak sya dah lama menetap d sabah, dan bapa sya sdh pun memohon IC merah tpi sampai skrg belum ada jawapan.. ada surat sampai pn tertulis permohonan dlm proses.. permohonan ni bapa sya dah lama mohon tpi shngga skrg takda kabar.... mohon penjelasan dan tunjuk ajar jika ada yg tahu nak urus hal ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcg wassap bole berkongsi masalah hilangkan stress

      0105239102

      Delete
  114. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmantin@gmail.com)

    ReplyDelete
  115. salam . saya telah menetap di Malaysia selama 24 tahun tp sampai sekarang tidak mempunyai ic , tp saya ada sijil lahir then sekolah tamat spm , ayah dgn mak saya telah lama tinggal kan saya , sekarang ni saya nak berkahwin dgn orang malaysia , ape perlu saya lakukan utk mendapat kan kad pengenalan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah kamu same dgn saye....

      Delete
    2. Kamu seumur hidup tak akan dapat jadi warga negara malaysia la, salah tu ibu bapa kamu tak buat kan i/c masa kamu umur 12

      Delete
  116. Assalamualaikum,, saya orang malaysia,, boleh ka saya berkawin dengan perempuan menggunakan sijil lahir warga pilifina,

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAha sendiri fikir betul betul, kalau dia masuk ke malaysia tanpa limpas immigration pakai passport.... Kamu cari banyak masalah...sendiri akan sakig kepala.... Anak kamu akan tidak dapat i/c walaubagaimanapun.... Sendiri fikir betul betul

      Delete
  117. Sy warga negara (lelaki) isteri lahir di sabah tapi cuma memiliki sijil lahir dan buat i.c dapat taraf warganegara sementara, caranya perlu mendapatkan permit masuk dahulu kemudia pergi ke JPN untuk permohonan warganegara...permohonan pertama di tolak (2tahun)...alhamdulillah setelah 4tahun telah menerima sijil kewarganegaraan dn telah buat i.c warganegara...

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.