VIDEO: Ikan Serang Pantai Lahad Datu

Thursday 26 December 2013


Penduduk kampung sekitar Pantai Tambisan, berhampiran Felda Sahabat Tungku, Lahad Datu, Sabah menerima kejutan apabila jutaan ikan laut tiba-tiba melompat ke darat kira-kira 9.30 pagi tadi.

Kejadian pelik ini disahkan sendiri oleh penduduk kampung di kawasan berkenaan dengan disertakan gambar dan video. Difahamkan, kejadian seumpama ini bukan kali pertama berlaku di Lahad Datu kerana sebelum ini pernah beberapa kali berlaku apabila musin ikan besar mendarat di perairan Tambisan.

Fenomena pelik membabitkan jutaan ikan tambal mendarat di Pantai Tembisan, Lahad Datu, kira-kira jam 8.10 pagi tadi menggemparkan penduduk kampung Tembisan Darat.

Meskipun terkejut dengan kejadian tidak dijangka itu namun beberapa penduduk kampung berkenaan mengambil kesempatan mengaut ribuan ikan tamban yang terdampar di pantai kampung terbabit.

Menurut sumber Jabatan Meteorologi, fenomena pelik itu berpunca daripada kejadian gempa bumi berukuran 5.7 skala Ritcher di kepulauan Mariana pada jam 5.12 petang semalam yang berpusat di timur laut Tagum, Filipina, kira-kira 2,842 kilometer dari timur laut Kinabatangan, Sabah.

Ada yang mendakwa kejadian tersebut sebagai petanda akan berlakunya serangan Tsunami seperti di Aceh pada 26 Disember 2004, tidak kurang juga yang mendakwa serangan Ribut Tropika Greg yang pernah berlaku di Keningau, Sabah pada 26 Disember 1996 akan kembali berulang.

Susulan itu, Ketua Kampung Tanjung Labian segera tampil membuka mulut berhubung isu tersebut agar orang ramai tidak terus membuat apa-apa spekulasi yang menakutkan penduduk kawasan berkenaan. Berikut adalah jawapan Ketua Kampung Tanjung Labian.


“Sekarang musim ikan tamban memang banyak, Kejadian tu hanya dari spesis ikan tamban sahaja dan memang akan berlaku apabila musim ikan spesis itu tiba. Cuaca di Lahad Datu buat masa sekarang baik. Kejadian sebegini telah berlaku beberapa kali dalam bulan ini.”
 

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.