Pendatang asing tidak pulang dapat IC

Saturday 20 December 2014

Antara tahun 1996 dan 2000 terdapat 457,850 ketibaan warga Indonesia tetapi hanya 228,366 yang kembali ke negara asal dan 229,484 yang terus tinggal di Sabah.

KOTA KINABALU: Pengerusi Parti Reformasi Negeri (STAR), Datuk Dr Jeffrey Kitingan mendakwa 229,484 warga Indonesia dan 11,741 warga Filipina yang tidak pulang ke negara asal telah diberikan kad pengenalan secara haram.

“Walaupun tiada angka diberikan untuk warga Pakistan, India dan warganegara lain, ia tidak mengejutkan jika warga asing ini yang tidak balik ke negara asal mereka juga turut diberikan kad pengenalan secara haram,” katanya mengulas laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai jumlah ketibaan dan perlepasan warga Indonesia dan Filipina di Sabah.

Laporan RCI menyatakan, antara tahun 1996 dan 2000 terdapat 457,850 ketibaan warga Indonesia tetapi hanya 228,366 yang kembali ke negara asal dan 229,484 yang terus tinggal di Sabah.

“Dalam kes warga Filipina pula terdapat 210,910 ketibaan tetapi hanya 199,169 yang kembali ke negara asal dan 11, 741 yang terus tinggal di Sabah,” kata beliau.

Dakwanya, terdapat bukti yang sangat meyakinkan untuk menyokong penemuan bahawa kad pengenalan diberikan kepada kebanyakan atau semua warga Indonesia dan Filipina yang terus tinggal di Sabah.

“Berdasarkan banci kebangsaan dari tahun 1970 hingga 2010, terdapat kenaikan sebanyak 302 peratus jumlah penduduk Sabah daripada 684, 693 kepada 2, 603, 485 iaitu kenaikan sebanyak 1,918, 792,” katanya.

Secara perbandingan Jeffrey mendakwa, di Sarawak kenaikan jumlah penduduk cuma sebanyak 106 peratus daripada 976, 269 kepada 2, 012, 616, iaitu kenaikan sebanyak 1, 036, 347.

”Jika kadar kenaikan sama seperti Sarawak, jumlah penduduk Sabah hanya akan meningkat sebanyak 725, 775 kepada 1, 410, 468,” kata Jeffrey.

“Dari mana datangnya lebihan jumlah penduduk Sabah sebanyak 1, 193, 017 jika bukan dari “Projek IC” termasuk warga Indonesia dan Filipina yang tinggal melebihi tempoh?”

Jeffrey menambah, kini di Sabah terdapat kenaikan mendadak warga Bugis Indonesia. Mereka bukan sahaja bekerja sebagai buruh di ladang tetapi juga telah masuk ke kawasan tamu dan mengambil alih tempat orang tempatan, mengambil alih tanah orang asal dan ladang dan juga mengawal pengangkutan awam seperti bas dan teksi.

“Tanya sahaja mana-mana rakyat tempatan Sabah dan mereka akan dapat mengesahkan pencerobohan orang Bugis yang memiliki kad pengenalan,” kata Jeffrey.

Beliau juga berkata bahawa kemasukan mendadak warga Pakistan dan India Muslim juga merupakan satu gangguan kepada rakyat tempatan.

“Mana-mana rakyat tempatan Sabah yang patriotik akan dapat memberitahu bahawa warga India Muslim dan Pakistan ini merampas peluang rakyat tempatan teutamanya dalam sektor runcit dan makanan dan perniagaan-perniagaan lain.”

Kini pada 2014, kata Jeffrey, raksasa yang dihasilkan dan dilepaskan melalui pemberian kad pengenalan lebih dahsyat kepada rakyat tempatan yang kini minoriti di negara sendiri.

“Turut ditambah kepada senarai warga asing yang diberikan kad pengenalan secara haram adalah sebanyak 889,799 orang, menurut banci 2010 di mana 300,000 orang disenaraikan sebagai ‘warga asing pedalaman’ oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang berada di Sabah untuk pelbagai tujuan di bawah pelbagai jenis dokumen atau pas,” dakwa Jeffrey.

“Kelahiran warga asing ini kini melebihi kelahiran rakyat tempatan termasuk mereka yang diberikan kad pengenalan secara haram dan seluruh generasi orang asing akan tersedia untuk digunakan oleh Umno/BN sebagai ‘pengundi tambahan’ mereka dalam pilihan raya yang akan datang,” kata Jeffrey. “Turut bersama mereka adalah gejala social dan juga masalah-masalah lain seperti yang dinyatakan dalam laporan RCI.”
 

2 comments:

  1. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum maaf jika lewat tempat ini saya publikasikan kisah sukses saya.. senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman-teman disini. barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan. Beberapa waktu yang lalu perusahaan percetakan saya dirundung hutang yang cukup besar. Hal itu di akibatkan melonjaknya harga kertas dan tenaga upah yang harus saya bayar kepada para karyawan saya. Sementara itu beberapa tender yang nilainya cukup besar gagal saya menangkan. Akibatnya saya harus menjaminkan mobil saya untuk meminjam hutang dari bank. Namun hal itu belum cukup menutup devisit perusahaan. Bahkan pada akhirnya rumah beserta isinya sempat saya jaminkan pula untuk menutup semua beban hutang yang sedang dilanda perusahaan. Masalah yang begitu berat bukan mendapat support dari istri justru malah membuat saya bersedih bahkan sikapnya sesekali menunjukan rasa kecewa. Hal itu di sebabkan semua perhiasan yang sempat saya hadiahkan padanya turut saya gadaikan. Disaat itulah saya sempat membaca beberapa situs yang bercerita tentang solusi pesugihan Danah Gaib 3M dari MBAH SUROPALA dan akhirnya saya menghubungi beliau. Kata MBAH SUROPALA pesugihan yang cocok untuk saya adalah pesugihan Danah Gaib. Tanpa pikir panjang semua petunjuk MBAH saya ikuti dan hanya 3 hari. Alhamdulilah akhirnya danah gaib yang saya minta benar benar ada di rekening saya. Perlahan hutang-hutang saya mulai saya lunasi. Perhiasan istri saya yang sempat saya gadaikan kini saya ganti dengan yang lebih bagus dan lebih mahal harganya. Dan yang paling penting bisnis keluarga yang saya warisi tidak jadi koleps. Jika ingin seperti saya silahkan minta bantuan kpd beliau karna cuma beliau yg behasil membantu saya telpon MBAH SUROPALA di nomer +6285~319~483~234 semoga bisa bermanfaat kpd anda.


    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Sabah Report.